Bokrecension: Sagan om Adcore – Karl Ågerup

Sagan om Adcore är en bok av ekonomijournalisten Karl Ågerup som handlar om IT-bolaget Adcore. Adcore var ett bolag som bildades under IT-yran när Connecta och Information Highway slog sina påsar ihop och skulle erövra världen. I och med ihopslagningen och börsyran så krängde ledningen och insiders ut stora mängder aktier på marknaden samtidigt som kursen letade sig allt närmre nollstrecket.

Det känns nästan som om Karl Ågerup var ute efter guldspaden med det ”stora avslöjandet” av vad som pågick bakom ridåerna, men om ärligheten ska komma fram så tycker inte jag att han har hittat något spektakulärt. Visst, ledningen i dåvarande Connecta framställs som ett gäng klappträn som bara såg efter sitt eget bästa, men man behöver verkligen ifrågasätta vad författaren själv har för agenda i och med detta. Visst, allting kanske inte var helt kosher, men hur många börsnoterade bolag har en helt fläckfri historia?

Boken är en alldeles förträfflig sammanfattning av vad som hände i IT-konsultbranschen under 90-talets senare hälft, men några riktiga skandaler tycker jag inte att han har grävt fram. Den knappt 300-sidor tjocka boken är uppdelad i flera olika delar. Connecta 1993-1999: om starten av företaget, historien bakom grundaren Christer Jacobsson och hur man blev ett av Europas mest spännande konsultbolag. Information Highway 1994-1999: samma här, om starten av företaget och framförallt mycket om vad som hände med IT-branschen när alla företag helt plötsligt skulle ha hemsidor. Hela det här kapitlet är en väldigt bra genomgång till den förvävshybris som fanns på marknaden sent 90-tal där man köpte upp små konsultbyråer för helt absurda mängder pengar och betalade allting med nytryckta aktier. Adcore 2000-2002: om det inte helt lyckade försöket med att fusionera Connecta med Information Highway vilket ledde till att majoriteten av de dyrt förvärvade dotterbolagen såldes ut får kaffepengar, vissa fick man till och med betala för att bli av med.

Som sagt, boken är läsvärd och jag rekommenderar den verkligen, men det är på grund av den historielektion i IT-konsultbranschen som Karl Ågerup faktiskt erbjuder, inte för det Aftonbladetstoff som sammanfattningen på baksidan av boken försöker locka med.

Boken finns att få tag på HÄR.

Mvh,
Snåljåpen