Därför har jag köpt Starbucks

Starbucks är ett bolag som jag haft ögonen på en längre tid och länge varit intresserad av att bli delägare. Som alltid med fina bolag så är det svårt att hitta rätt läge att kliva in, vilket har fått mig att stå utanför, garanterat alldeles för länge.

Introduktion

Starbucks, för den som inte vet, är en franchise-kedja likt McDonald’s men med dyrt kaffe som affärsidé. Ett kaffe som i sig är allt annat än prisvärt, men ändå lyckas bolaget på något sätt att kränga sin produkt. Något som kännetecknar Starbucks är just utseendena på deras kaféer som brukar vara lite modernt avslappnade och väldigt uppskattade av dess besökare.

Jag har varit på Starbucks ett flertal tillfällen, både utomlands och hemma, och egentligen aldrig blivit besviken. Det är alltid schysst inredning, jag vet vad jag får (även om jag betalar dyrt för det), jag blir bra bemött och jag går därifrån nöjd. Saken är ju den att, jag har råd att betala ett egentligt överpris för mitt kaffe och kan, trots det, ändå bli nöjd. Det är väldigt ofta man bemöts av kritiken att man absolut inte kan köpa kaffe för 35 kr och att det minsann, åtminstone i Sverige, redan finns 1000 andra sådana här kedjor som säljer dyrt kaffe. Vad är det som gör att just Starbucks ska lyckas?

Kvalitativa parametrar

Starbucks har ett varumärke värt mer än de flesta och som återfinns på interbrands top-100-lista över de bästa globala varumärkena. Med ett market cap på runt 60 miljarder USD så är det inte längre någon liten uppstickare vi pratare om, utan snarare en marknadsledare inom en stor  bransch. Och konkurrensen som Starbucks får är inte egentligen från andra kaféer, utan snarare från t.ex. McDonald’s som också storsatsar på ett lite finare kaffe i sina snabbmatsrestauranger. Varför ska jag köpa en finkaffe på Starbucks för 35-40kr om jag kan få en likvärdig på McDonald’s för 25? Absolut, jag köper det argumentet utifrån ett rationellt perspektiv, problemet är väl dock att det inte enbart är pris som avgör vart man vill köpa sitt kaffe. Framförallt så är det nog få som säger emot att det säkerligen är trevligare att avnjuta en kopp kaffe på ett mysigt fik istället för på en snabbmatsrestaurang, även om kaffet förstås allra bäst avnjuts i solen på en bänk vid vattnet. När vi ska ta en finkaffe på jobbet så har jag föreslagit McDonald’s vid ett flertal tillfällen varpå jag blir utskrattad, trots att kaffet där håller extremt bra nivå om man jämför price to value. Istället vill man gå till Espresso House eller Waynes. Starbucks har inte riktigt vaknat till liv ännu, det är fortfarande relativt få som känner till att det ligger ett inne på centralstationen.

Många i min närhet (snåljåpar? är relativt priskänsliga för den här typen av produkter, det är ofta okej kvalitet till bra pris som efterfrågas, och Starbucks passar verkligen inte in där. I Asien däremot så verkar det snarare vara så att det är fint att betala överpris eftersom det visar ”klass” och känns ”lyxigt”, oavsett hur irrationellt det nu må vara. Detsamma tycker jag mig se här på hemmaplan, om man letar utanför min innersta krets som onekligen har blivit smittade av snåljåpens ekonomiska sjuka. Här går dock många till Espresso House av gammal vana och skulle aldrig i sin vildaste fantasi kunna tänka sig att gå till McDonald’s för att köpa finkaffe, oavsett hur gott det är så känns det helt enkelt inte lyxigt. 38 kronor för en cappuccino är inga problem, inte ens flera gånger i veckan.

Runt Vasagatan i Centrala Stockholm, där jag sitter och arbetar på dagarna, så finns det en hel del kaffeställen. Inom max 4 minuters promenadavstånd så vet jag 5st Espresso House, 2 st Waynes Coffee och säkert 5-6 fristående kaféer som säljer kaffe i samma prisklass, dessutom finns det numera 1 Starbucks som ligger inom dessa 4 minuter. Jag tror att dessa ställen omöjligen kan gå runt, men onekligen så är det alltid folk som sitter där och dricker kaffe när man går förbi. I Stockholms innerstad finns 1 Starbucks, mitt inne på centralen. Frågan man ställer sig är: är inte kaffemarknaden redan överetablerad? Finns det verkligen utrymme för Starbucks att bryta sig in? Frågan man borde ställa sig är: Är Stockholm en bra representation av hur det ser ut i övriga storstäder i världen? Och spelar det roll hur det går för Starbucks i Sverige?

Starbucks städer

Starbucks är onekligen ett varumärke att räkna med i storstäder ute i världen, men trots att det finns några ställen där man dominerar totalt så finns det ändå en hel mark kvar att bryta.

starbucks länder

Jag tror att Starbucks kan fortsätta växa och etablera sig på den globala marknaden. Man har trots allt en väldigt stor del av sina kaféer på hemmaplan och det finns onekligen en stor och växande marknad även utanför de Amerikanska gränserna.

En annan sak som jag gillar med Starbucks är ett av deras nyare påhitt. De har en kampanj där de betalar utbildning för de anställda under tiden som de jobbar, vilket jag tycker är nobelt, även om det förstås finns en vinstbaktanke.

Kvantitativa parametrar

Ska man titta lite mer på kvantitativa parametrar och värdering så är det ofta många som blir skakiga i knäna. P/E på nästan 400, hur kan man som värdeinvesterare ens överväga att titta på bolaget?!?! Sanningen är den att P/E-talet har skjutit i höjden av en engångspost som Starbucks tagit av strategiska skäl. Ni kanske har sett att deras kaffe finns i kyldisken på t.ex. ICA och Pressbyrån? Alla deras produkter säljs inte enbart i egna butiker utan säljs också till andra handlare. Detta tyckte man att någon annan kan göra bättre, och därför ingick man ett avtal med Kraft Foods att leverera detta till butiker osv. Det här avtalet bröt man då man har ändrat sig i frågan och vill sköta denna distribution själva istället, och när man bryter den typen av kontrakt, ja då kostar det pengar. Detta kostade en hel del vilket är anledningen till att det i stort sett inte blev någon vinst senast, och därför så är P/E-talet uppe på Arcam-nivåer.

Om man istället tittar på kassaflödet som bolaget levererar så dyker en lite annan historia upp. Starbucks levererar ett rejält kassaflöde och växer så det knakar. Det finns fortfarande stora utrymmen för tillväxt utomlands och marknaden har ännu inte tröttnat på dyrt kaffe. Om Starbucks kan fortsätta att växa 5-10 år till för att sedan växla ner och börja dela ut kassaflödet så kan det definitivt bli en ordentlig utdelningsmaskin. Trots det stora kassaflödet så är inte bolaget speciellt billigt, men frågan man ska ställa sig är: hur ska den här typen av bolag egentligen värderas? Om man vill köpa bolag med stabil vinst och P/E under 10, då kan man leta vidare, Starbucks är inget för er.

Starbucks är en väldigt lönsam franchisekedja som jag tror kommer fortsätta att växa i många år framöver. Jag har köpt till vad jag tror är fair value, men jag tror också att tillväxten kan överraska och vara starkare än väntat, vilket kan ge en viss uppsida. Det här är en aktie jag vill ha länge i portföljen, men om priset drar iväg så är jag absolut inte rädd för att dumpa. Det finns inget självändamål i att äga aktier för evigt. Filosofier och långsiktighet kan andra prata om, jag vill tjäna pengar.

Mvh,
Snåljåpen

4 thoughts on “Därför har jag köpt Starbucks

  1. Jimmie

    Bra post, är också väldigt intresserad av Starbucks.

    Sen får man inte heller glömma att dem har stort fokus på att bredda utbudet med större fika-sortiment och sen sallader och mackor som ett lunch alternativ. Tror detta kan vara en väldigt bidragande del för kommande års tillväxt.

    Sen som du nämner Asien, i alla fall i Thailand verkar Starbucks vara mycket populärt och uppskattat och som du säger ses som lite “finare”. Är ofta mycket folk när jag går förbi eller går in i en butik. Sen varenda 7/11 och liknande butiker säljer alla Starbucks olika Ice coffe vilket man ofta ser folk på stan gå runt med.

    Reply
  2. Johnny

    Jag hoppas ni läst fundamentalanalysbloggens inlägg om Starbucks? Fick mig att köpa för 70% sedan.

    Reply
  3. Finansnovis

    Har tyvärr aldrig sett en vettig värdering av Starbucks, men det är onekligen ett kvalitativt företag. Hur ser underliggande P/E ut just nu, utan engångsposten? Antar att det är runt 25?

    Reply
  4. Pingback: Portföljen just nu | Investerar-SM 2014

Leave a Reply