Recension: Amazon Kindle Paperwhite 2 (Läsplatta)

Amazon Kindle Paperwhite 2

När jag hämtade min Kindle Paperwhite vid postutlämningen på Hemköp Torsplan så blev jag väldigt skeptisk. Hade jag fått ett tomt paket med en lapp där det stod “lurad” eller vad var det egentligen jag hade fått? När jag hämtade min iPad på utlämningen så var det ändå ett paket på över 1 kg som man iallafall var säker på att det innehöll någonting.

Tekniken

Tekniken och hårdvaran bakom den här lilla manicken är långt ifrån någonting att skryta över. Lagringsplatsen på knappt 2 gb känns som att den dimensionerades runt 2005. Skärmupplösningen är på 1024×728 vilket på en 6-tumsskärm ger 212 PPI (Pixels Per Inch). Jämföra kan man göra mot gamla iPhone 4 (inte S) på 326 PPI. Det är alltså inte på upplösningen man försöker vinna kunder, utan det är på någonting annat.

Jag minns för 10 år sen när jag laddade min Nokia-telefon innan jag åkte på semester, sket i att ta med laddare och sedan kom hem en vecka senare med lite batteri kvar. Med dagens mackapärer som är ständigt uppkopplade och hela tiden hämtar data för att se om någonting har hänt på sociala medier sen du tittade sist (för 5 minuter sedan) så har batteritiden blivit ett rejält problem. Min iPhone 5s som jag köpte i höstas överlever lite drygt 2 dygn vid standby, knappt 1 dygn om jag ringer ett par samtal och läser lite mejl. Kindle Paperwhite har WiFi-stöd, frågan är dock om behovet verkligen finns, överföringar av böcker gör man t.ex. lättast via USB-kabel (funkar också bra via Amazons cloud-lösning). Det finns förstås en poäng med WiFi, men jag återkommer till det nedan. Med WiFi avstängt och med normal ljusstyrka på skärmen så sägs den klara över 50 dygn (!). Det är tamefan Finsk 90-tals klass! Hemligheten är en svartvit skärm som inte har något annat uppdrag än att rendera svart text på en ljus bakgrund.

Tekniskt så är Kindle Paperwhite 2 tämligen okomplicerad. Redan när den lanserades i första utgåva 2012 så kändes den medeltida, och det är uppenbarligen inte tekniken som lockar kunder.

Användning

När jag startar upp min Kindle för första gången så fortsätter medeltidskänslan. Skärmen blinkar lite lustigt vid navigering och det finns absolut ingen känsla av översminkad powerpointpresentation som någon från användbarhetsteamet har meckat ihop på en eftermiddag. Det är som att pixlarna renderas i osynk och upplevelsen är därför att det “flimrar”. Gränssnittet är fult, om inte gräsligt, men det är nu det börjar bli dags att ta ett kliv tillbaka och reflektera över vad det är för någonting jag håller i handen: Är det en spelkonsol? Är det en handdator? Är det en surfplatta? Nej, det är en läsplatta. Kindle Paperwhite 2 har ett väldigt begränsat användningsområde, man kan köpa böcker, läsa böcker, recensera böcker och, ja, inte så mycket mer. Om man tänker på att det är en digital bok som man håller i handen, då släpper man kritiken kring gränssnittet och blir istället imponerad över hur oerhört skönt det är att låta ögonen glida över en ljussvag skärm med hög kontrast, nästan helt fri från reflektioner. Alla som försökt använda sin iPad utomhus en solig dag vet att det är helt lönlöst. Det enda man ser i skärmen är sin egen reflektion, och oavsett om man lägger sig i skuggan så blir det inte bättre. När Kindlen är avstängd så är skärmen grådassig, vilket känns väldigt konstigt när man är van vid att skärmen blir svart och blank. Men det är just det här som är hemligheten, “bakom skärmen” finns någonting som ska göra att texten ser ut som att den är på papper, vilket jag faktiskt tycker att Amazon har lyckats ganska bra med.

Trots det osofistikerade gränssnittet så finns ändå en del funktioner värda att använda, bland annat ett lexikon. Om man håller fingret över ett ord och markerar det så får man automatiskt upp vad ordet betyder utifrån “The New Oxford American Dictionairy” eller “Oxford Dictionairy of English”. Från start så är det bara ett engelskt lexikon installerat men vad jag förstår så kan man även lägga till ett svenskt, eller norskt, eller vad man nu vill. Just det här kan jag tänka mig är väldigt användbart när man läser äldre romaner på orginalspråk!

Kindle Paperwhite 2 DictionairyKindle Paperwhite 2 Wikipedia

En annan fiffig funktion är wikipedia. Precis på samma sätt som med lexikonet, om man markerar ett ord och klickar på wikipedia så kommer man direkt in på wikipedias förklaring av ordet. Detta kräver dock såklart WiFi vilket är kanske den enda anledningen till att man vill ha det aktiverat. Jag tror att jag kommer att använda detta en hel del när jag ligger hemma i soffan och läser facklitteratur. Att med ett knapptrycka kunna kolla upp begrepp och koncept inom t.ex. ekonomi eller fysik kommer spara mig en hel del tid som tidigare gjort att jag haft iPaden bredvid boken jag läser.

En tredje funktion, som jag dock inte använt på grund av att jag inte läser romaner/fiction, är X-Ray. Det är en funktion som fungerar likt de andra, men som istället håller koll på innehållet i boken. Om man t.ex. markerar ett namn i boken så kan man få en förklaring på vem karaktären är i boken. Det här ska tydligen vara väldigt användbart för komplicerade draman men är tyvärr ingenting jag testat själv.

En sista funktion (det finns fler, men de går jag inte igenom) är möjligheten att överstryka delar ur texten. Jag är själv en person som sällan bara läser en bok en gång, jag läser gärna boken pärm till pärm, markerar meningar, stycken och sidor för att nästa gång enbart läsa det som jag markerat. Om man läser 10-20 böcker om året så blir det väldigt svårt att komma ihåg allt man har läst, när man lägger ifrån sig boken känner man sig påläst och kunnig, men när någon 2 månader senare frågade vad dina viktigaste lärdomar var så vet du inte riktigt vad du ska svara. Därför återkommer jag till böcker jag läst för att inte glömma bort det som jag själv tyckte vad viktigast. Kindle Paperwhite har ett färdigt system som håller koll på alla mina markeringar i böcker så att jag enkelt och snabbt kan omläsa det viktigaste i en bok jag redan läst. Det här kommer jag använda enormt ofta!

Summering

När man tittar på den svart/vita skärmen så är det omöjligt att inte ingripas av en känsla att det är en Nintendo-enhet från tidigt 90-tal som man håller i handen. Men det finns någonting man måste vara tydlig med, det här är ingen “surfplatta”, det är en “läsplatta”. Den är till för att läsas med, och skärmen är väldigt behaglig att läsa på. Så länge man är ärlig mot sig själv och kritiserar produkten utifrån dess tilltänkta användningsområde så är det svårt att vara negativ. Visst, det finns saker som skulle kunna gjorts bättre, men som läsplatta är den alldeles utmärkt!

Plus:

• Vikten: 212 gram. Mindre än en genomsnittlig pocketbok
  • Priset: ca 13-1400 kr med frakt. Halva priset om man köper i USA