Att räkna fram en bil

räkna fram bil

Att välja vilken bil man ska ha kan vara en hel vetenskap oc hdet blir knappast lättare med åren. Det finns allt fler modeller och skillnaderna mellan de olika blir allt svårare att reda ut. Efter att ha kört franskt, tyskt, svenskt och sydkoreanskt så har jag åtminstone bestämt mig för att en fransk bil ska jag aldrig mer ha, punkt slut.

Det är någonting speciellt med tyska bilar. De är ordentligt ihopskruvade, de skramlar inte och det är tyst i kupén när man kör. Detsamma gäller egentligen svenska bilar. Prislappen är däremot inte alltid vad man vill att den ska vara när man tittar på nordeuropeiska fordon. Jag tror mig dock ha hittat en bra kompromiss, nämligen Skoda.

Skoda Octavia är i mina ögon en billigare motsvarighet men till nästan samma kvalitet. Visst, det skiljer sig ändå lite mot Volkswagen men det känns ändå som betydligt mer bil för pengarna.

Jag ogillar känslomässiga köp, varpå jag har skapat en stor excelmall med siffror på olika bilmodeller som jag kan tänka mig att äga. I listan finns Octavia, Passat, Golf Variant, Subaru Legacy, Volvo V70, Audi A4 mfl. Siffrorna som ingår är bland annat förväntat inköpspris, förväntad vädeminskning, bränsleförbrukning, skatt, genomsnittlig servicekostnad, osv. Utifrån detta har jag tänkt att man behåller bilen i 3 år och då räknar ut en kostnad per mil.

Utifrån denna beräkning så finns det 2 bilar som är betydligt bättre än andra: Golf Variant och Skoda Octavia.

Det är nu dessa bilar vi inriktar oss på och försöker hitta, vilket inte alltid är lätt. Tålamod är en dygd, men vi letar!

Mvh,
Snåljåpen

18 comments

  1. Ni har inte funderat på att skita i bil så slipper du räkna? Just Golf och Octavian erbjuder ju väldigt lite “mervärde” förutom transport. Med det menar jag att dom inte bidrar med status eller andra värden som BMW och Audi kanske gör. Men det gör ju också att det är lätt att hyra motsvarande bil när du endast är ute efter transport.

    1. Problemet är väl att transportbehovet är så pass stort att en hyrbil inte blir ett ekonomiskt alternativ. Vi åker ändå 15-2500 mil per år och det är lite väl för att hyra. Men jag skulle gärna slippa ha bil!

      Mvh,
      Snåljåpen

  2. Allt beror väl lite på vad man tänkt sig. Köpte en Volvo S60 och kan känna mig väldigt nöjd med detta. Drar 0,48 diesel, bara varit inne för kamremsbyte och vanliga servicenivåerna räknat de till ca 25 tusen men då har jag också kört mycket.
    Ägt bilen i snart 6 år och kört nästan 20 tusen mil. Däck, Nokia och kostat mig 1900 / säsong då jag byter 2 däck / säsong.

    2010 köpte jag en S60 -07 D5 som gått 8000 mil pendlarbil för 165.000 fullutrustad
    Kollade värdet idag och jag kan byta in den för 60. Man sitter bra och det luktar kvalité lång väg.

    Ville bara ge inblick i min erfarenhet.

    PS barnvagn är INGA problem att få in i bilen vad folk än säger. man kan fälla ihop barnvagnen ;).

    // OlaSlayer

    1. S60 är rätt trevliga faktiskt, problemet är väl just det med barnvagn. Visst får den plats men inte är det lika smidigt som i en kombi. Jag vill lyfta rakt in och inte behöva lyfta “ner” över tröskeln. Hade det inte spelat roll hade jag haft en Prius ;).

      Mvh,
      Snåljåpen

  3. Den hårda sanningen, är nog trots allt. Att är man inte ens ekonomiskt oberoende, borde exelmallen visa, att man ingen bil alls har råd med!
    Kalle56 ?

  4. När jag och sambon kollade ny bil så föll vi för en hyundai i40 och är supernöjda. Den är dock helt ny med bara 700 mil just nu så FAN vet vad som händer framöver 🙂 rekommenderar iaf att ni kollar och provkör den, den är mycket rymlig och står sig väldigt bra som familjebil baktill 🙂 vad man än väljer så är min åsikt att alla bilköp är dåliga haha en del är bara mer eller mindre dåliga 🙂 lycka till

    1. Gillar också Hyundai i40. Jag har dock för mig att dom är ganska nya och att det därför inte fanns så bra begagnatutbud, har för mig det var därför den föll bort.

      Mvh,
      Snåljåpen

  5. Kolla även deras maskinskaderapport, nu är den några år gammal men den visar mycket om äldre bilar och tyskarna lider tyvärr av relativt tråkiga problem men samtidigt så är ingen bil problemfri 🙁

  6. Jag ägde en bmw530 och efter den hemska upplevelsen kan jag bara säga aldrig mer tysk bil, aldrig! Ständiga reparationer pga usel kvalitet, dyr försäkring. Sedan belv det volvov70, riktigt nöjd med denna familjebil.

  7. Octavia är en väldigt prisvärd bil. I husållet har vi en Volkswagen bora 2003 och en Saab 9-3 från 2007 med snålaste dieselmotorn som båda är valda för låga kostnader. Hittills har Bokat (golf med sedanbaklucka) imponerat men jag misstänker att chasdifjädrarna börjat ge upp efter 15000 mil.mil vilket blir dyrt.

  8. Vi har klarat oss i fler år nu med två barn, barnvagn (ett tag två vagnar), semesterpackning med mera utan att köpa kombi. Vi kör Toyota Auris (halvkombi). Det räcker. Köp inte en större bil än du behöver. Halva svenska folket kör kombi fast de behöver utrymmet kanske en gång per år. Då kan man hyra bil istället. Slå ett slag för en liten eller halvliten bil! 🙂

    /Också snåljåp

    1. Hehe, visst är det så som du säger, men att ha lite mer utrymme än man behöver är jäkligt skönt när man packar. Att bara tankelöst kunna mosa in väskor och vagn är en lyx jag gärna har. Dessutom vill jag erkänna att jag kommer åka lite i tjänsten framöver och kanske kommer ha lite utrustning med mig, så då är det heller inte fel.

      Auris är för övrigt riktigt snygga!

      Mvh,
      Snåljåpen

  9. Hej snålis. Jag köpte nyligen “ny” efter en jakt som liknar din. Tre bilar du definitivt bör kika närmare på är; Hyundai i40, Opel Insignia och Toyota Avensis. Jag förutsätter att du söker en stor, driftsäker familjekombi med några år på nacken och under 10k mil. Vi sökte efter en -11 och framåt för ca 130 000 med kamrem (lita inte på dagens kamkedjor som skall hålla bilens livslängd.. vi fick problem på vår kamkedje-problem på vår andra bil = kan bli snuskigt dyrt).

    En Avensis tror jag är ett grymt köp, men föll bort för oss p.g.a. korkad lösning på bakluckan plus att den kändes ganska plastig och tråkig. Bra andrahandsvärde.

    Hyundai överraskade oss mycket positivt. Bra känsla invändig, bra lastutrymme och gick fint. Okänt andrahandsvärde.

    Insignian kändes mycket välbyggd, bra lastutrymme och gick fint. Torde ha hyfsat andrahandsvärde.

    Just Opel Insignia är ganska okänd och det går därför att få ett fint exemplar med mycket lull-lull (om man nu söker det) till en rimlig peng.

    För vår del blev det dock – p.g.a. en hygglig deal – en nyservad diesel-passat från -12 utan massa extrautrustning som kan gå sönder. Säkerligen dyrare att serva än ovanstående modeller men den kändes rätt för oss efter lite googling och provkörning. Billig i skatt dessutom!

  10. Ett tips från mig är att se bilen för vad den är, ett verktyg. Om du ska köpa ny och kan tänka dig behålla i bara 3 år…. varför inte kolla på privatleasing? Jo, det verkar helt fel men tänk på det, ingen kontantinsats, inget lån, inget behov att tänka på försäljning efter 3 år. Varför ta ett lån för någonting som är ett verktyg som tappar värdet, lånet blir garanterat kvar till stor del efter 3 år. Bilmärken är olika i frågan om privatleasing, vissa bilmärken erbjuder inte den möjligheten eller har ganska dyr privatleasing (som Volvo till exempel) men kolla lite andra Skoda till exempel är ok med leasing och oftast kan man få en ganska bra deal om man hittar rätt modell till en sån lanseringserbjudande, och det finns andra märken som har väldigt bra privatleasing.

  11. Tänkte tipsa om Opel insigna. Ovanligt bra bil för den pengen. Verkar inte vara populär i Sverige, vilket ger ett bra prutläge. Testa den innan du bestämmer dig.

Leave a Reply