Kort om Avensia

Det är nog få som undgått att jag äger aktier i Avensia och tror på bolaget långsiktigt. Jag har tyckt att caset handlar om att förstå potentialen i den nya produktsatsningen som bolaget ger, någonting som jag inte riktigt känt att marknaden har uppskattat. Det är många som tittat mot P/E-talet, jämfört med historisk tillväxt och dragit slutsatsen att det är lite för dyrt.

Problemet med den här typen av analys är att den fungerar bara om verksamheten är relativt konstant, inga större förändringar i lönsamhet väntas och tillväxten väntas vara ungefär som den varit historiskt. I fallet Avensia så har man gjort en större omställning i affärsmodellen vilket förstås kommer påverka enormt. Om man via den nya modellen kommer få betydligt högre marginaler så kommer inte tillväxten behöva vara lika hög, även om jag faktiskt tror att den kommer vara det.

Precis samma sak ser jag i Zalaris, det börjar bli lite av ett mönster helt enkelt. Jag gillar bolag som gjort omställningar eller stora investeringar som ska bära frukt i lönsamhet men där marknaden fortfarande inte förstått vad som håller på att hända.

Hursomhelst så har jag nu varit en tur ner till Lund och hälsat på Avensia för att intervjua vd Robin Gustafsson och få höra lite mer om satsningen på Storefront, d.v.s den nya produkten.

Vill man se vad jag skrivit tidigare om Avensia så kollar man länkarna nedan!

http://snaljapen.se/2015/10/darfor-gillar-jag-avensia.html

http://snaljapen.se/2015/11/snaljapen-i-borspanelen.html

Mvh,
Snåljåpen

5 thoughts on “Kort om Avensia

  1. f.d. Analysera Mera

    Bra fixat med filmerna Olle. Jag ska “försöka” läsa på mer och eventuellt så återkommer jag i Avanzas forum sedan. Jag har ju definitivt ingen unik kunskap på området (du kan ju IT betydligt mer än vad jag gör) men oftast är det nästan lika bra eller bättre att inte snöa in på detaljer utan istället försöka greppa helheten. Jag fattade detta med ITAB, Fortnox, Vitec etc. Handlar mer om att lära sig att analysera möjligheter än att förstå tekniken. Bra exempel är väl han “StollePer” som inte har någon koll alls på Fingerprint trots att han jobbat i flera år inom analys och på massa företag som ger fin lön. Personligen skulle han förbjudas ifrån marknaden. Har man gjort så många misstag är det ju nästan pinsamt att någon vill avlöna honom. Går folk och sliter som städerska, inom vården, hemtjänst och annat till låg lön sen kommer han och tar betalt för idioti. Han är i klass med de mest misslyckade läkarna där ute. Skillnaderna är att det “bara” rör sig om pengar och inte om livet. I övrigt tycker jag du gör ett toppjobb som vanligt på blogg/Twitter

    Reply
  2. Babossa

    Jag tycker caset verkar jätteintressant och har köpt mig en liten bevakningspost. Var uppsidan finns har du ringat in mycket bra upplever jag, men hur ser ett worst case scenario ut för dig? Vad skulle få dig att skjuta ut dig?

    Reply
    1. Olle Qvarnström Post author

      Ifall kostnaderna för utveckling av Storefront börjar dra iväg samtidigt som man inte lyckas få in några nya kunder. Just nu har man ju ett par tidiga kunder där man har pågående implementation. Men hela caset bygger på att detta blir bra referenser så att man sedan kan skala upp. Om första casen inte blir bra referenskunder så kommer Storefront få en enorm uppförsbacke. Däremot så finns ju då konsultdelen som fortfarande är lönsam och växer, så det är väl worst case. Att man köpt ett konsultbolag :P.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Reply
  3. Anders

    Avensia är ett spännande case. Hade varit intressant att höra vad du har att säga om anoto, samt om framtiden för precise.

    Reply
  4. Simon

    Gillar inte riktigt att de ska lägga ut utveckling på underleverantörer. T.ex. om en kund vill ha en ny funktion i sin e-butik att underleverantören ska specialutveckla för just den kunden. Avensia borde ta till sig alla idéer på nya funktioner och lägga in i grunden av systemet, så att samma funktion kan säljas vidare till alla kunder. Dåligt tänk av Avensia.
    Vinstmarginalen för e-handelsleverantörer under 2014 var ca 5%. Här är ett urval av leverantörer av e-handelsystem i Sverige, de flesta största bör vara med. Informationen är från allabolag och info för 2015 finns inte för alla ännu.
    Bolagsnamn : Omsättning 2014, tkr : Vinst efter skatt 2014
    Vaimo AB : 71,421 kr : 5,619 kr
    Vaimo Sweden AB : 66,387 kr : 1,540 kr
    Vaimo International AB : 8,955 kr : 1,068 kr
    Jetshop AB : 61,419 kr : -5,519 kr
    Fortus International AB : 49,184 kr : -349 kr
    Star Republic : 41,343 kr : 638 kr
    Textalk AB : 39,484 kr : 5,767 kr
    Panagora Room AB : 23,642 kr : 1,630 kr
    Askås Internet- & Reklambyrå AB : 23,426 kr : 7,707 kr
    SiteDirect Professional Web Solutions AB : 22,157 kr : 0 -Vinster/förluster skyfflas till Node Holding AB
    Part Trap Aktiebolag : 21,594 kr : 1,299 kr
    Wipcore AB : 20,248 kr : -8,524 kr
    enferno AB : 19,568 kr : 1,000 kr
    eValent Group AB : 18,245 kr : 630 kr
    Carismar Software AB : 11,566 kr : 329 kr
    SiteDirect Web & Ecommerce Solutions AB : 11,367 kr : 0 – Vinster/förluster skyfflas till Node Holding AB
    Smelink : 9,952 kr :
    Sitoo AB : 9,695 kr : 396 kr
    WGR DATA AB : 9,366 kr : 1,055 kr
    Ehandelslogik i Lund AB : 8,531 kr : 373 kr
    E37 System AB : 5,285 kr : 105 kr
    Trollweb Solutions AB : 4,790 kr : 1,437 kr
    Kodmyran AB : 4,336 kr : 114 kr
    Prestaworks AB : 4,099 kr : 849 kr
    Nordic Web Team Sweden AB : 3,843 kr : 72 kr
    MediaVault International AB : 3,444 kr : -154 kr
    Talex AB : 2,818 kr : -202 kr
    Shopitoo AB : 246 kr : 12 kr

    Ursäkta otydligheten, bättre formatering här är svårt att fixa.
    Avensia komemr behöva göra något otroligt magiskt för att klå dessa siffror och motivera en värdering på 200 MSEK.

    Reply

Leave a Reply