Du borde läsa: The 1 page marketing plan

The 1 page marketing plan är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Alla som funderar på att starta företag, eller som kanske redan gjort det, är mitt i målgruppen och borde verkligen läsa denna bok. Omgående. Jag har tagit massvis med anteckningar och hittat enorm motivation och inspiration till mitt företagande.

I ärlighetens namn så funderade jag över om jag verkligen skulle skriva detta. Om mina konkurrenter skulle läsa och anamma dessa filosofier och strategier skulle jag förmodligen få problem. Kanske kommer jag ångra detta, men boken var verkligen så bra. Sen lever jag efter devisen att mina konkurrenter är slöa idioter, så de kommer förmodligen inte läsa boken. Och om de för det kommer de ändå inte lära sig nåt.

Namnet till trots så är det inte en floskelbok om vikten bakom att ha marknadsföringsplaner och strategier. Kortfattat så är det en no-bullshit-bok om att driva företag och hur man lyckas. Och framförallt hur man inte lyckas.

Är du bra på ditt jobb så betyder det absolut inte att du skulle kunna driva eget inom samma område, det krävs mycket mer än att bara vara bra på sitt jobb. Det krävs system och strategier för att få in nya kunder och det krävs system och strategier för att hantera befintliga kunder. De flesta verkar tro att en bra idé eller bra produkt räcker. Tyvärr funkar det bara så för hantverkare i Stockholm… Vi andra får kämpa. Många av världens småföretag är just människor som varit bra på sina jobb och startat eget utan någon långsiktig plan. De jobbar 14-timmars dagar och kan knappt ta semester någonsin. Den här boken handlar om att bryta igenom den barriären.

Många böcker jag läst på temat handlar mycket om hur man på ett bra sätt startar tech-bolag, och det tilltalar mig inte. The 1 page marketing plan är en fantastisk bok oavsett inriktning på din verksamhet. Vad du än säljer för produkt eller tjänst så kommer du dra många lärdomar.

Även om man inte driver företag själv utan enbart investerar i andra bolag så är det en lärorik bok. Om bolagen saknar det som boken går igenom så finns det absolut anledning till oro. Jag tror att investerare har mycket att lära från entreprenörer och entreprenörsskap. Med det menar jag inte låtsasentreprenörer som tar in lite kapital och försöker hitta på en bra idé. I boken definieras en entreprenör som någon som löser någon annans problem mot betalning. Så borde alla se på entreprenörsskap. Jag är förbannat less på alla “wantrepreneurs” som tror att man blir företagare bara för man hyr in sig på ett kontorshotell.

Boken är som allra mest lärorik för dig som vill starta företag eller som redan driver ett litet företag med inga eller ett par anställda. Om du har en dröm att starta företag: läs boken. Driver du redan företag: läs boken. Investerar du i företag: läs boken.

Kortfattat: läs bokjäveln för i helvete och tacka mig sen.

7 comments

  1. Traction med Gino Wickman är en bok på samma tema. Han använder bl.a. 1 page marketplan pricipen men har utvecklat ett helt Enterprise Operating System. Läsvärd, om du gillar entreprenörskap, även om den inriktar sig mer mot dem som driver ett företag redan.

  2. hej! har du möjligtvis tips på fler såna här böcker om marknadsföring? tyckte den var superbra!

Leave a Reply