Jag har skrivit en del om Traveas tidigare, men det slog mig precis att jag aldrig riktigt presenterat vad det är som dom gör, hur dom ska tjäna pengar! Jag tänkte här ge en grov förklaring till vad tanken är och varför jag tycker Traveas är så intressant. Citatet nedan är klippt från Avanza’s hemsida.
Traveas erbjuder löpande informationstjänster till resenärer, efter att de har bokat resan till sitt resmål. Via e-post och mobilen skickas lokala erbjudanden på den plats dit resan går.
Tanken är alltså att man säljer reklamplatser i t.ex. mejl och sms till resenärer. Du får t.ex. din hotellbokning på mejlen och i samma mejl så står numret till en taxifirma i området eller kanske en populär restaurang. Den platsen i mejl/sms får man köpa och det är den försäljningen som Traveas ska tjäna pengar på. Det positiva med Traveas är att i teorin så utvecklas den tekniska plattformen en enda gång, och så fort man tjänat in den kostnaden så är bruttomarginalen 100% på de nya kunderna. Och härefter så är den största posten personalkostnaden för säljarna. Riktigt så enkelt är det ju inte i praktiken men skalbarheten på Traveas verksamhet är enormt bra, och en stor del av utvecklingskostnaderna är engångsposter som inte kommer igen. När man väl har en solid plattform att stå på så ska man i tanken bara finputsa och fortsätta vidareutveckla. Notera att detta är en grov förenkling och inte en representativ bild av verkligheten! Kostnaderna för vidareutveckling kommer alltid att finnas, det är a och o i en teknisk värld och går inte att komma undan, men min poäng är att kostnaderna för tekniskt underhåll och vidareutveckling inte ska öka linjärt med kundbasens tillväxt.
Nu har Traveas, som sagt tidigare, äntligen lyckats vända till vinst och man har knutit ett kreditavtal på 6 miljoner vilket innebär att svängningar i likviditeten inte längre är ett problem. Alltså, ingen mer nyemission. Vinsten för helåret 2012 blev blygsamma 82tkr men detta tillsammans med skalbarheten på verksamheten gör att utvecklingen i framtiden kan gå väldigt fort.
1 comment