Nokia och satsningen på Windows.

Nu har jag blivit hatad en längre tid för all den beröm jag gett Nokia. Det sista jag blivit utskälld för är att jag tycker att en smal satsning på Windows Phone var helt rätt, det verkar som om många andra tycker att en satsning på även Android hade varit bättre. Låt mig förklara lite varför jag tycker att en smal satsning är bättre givet situationen:

För 10-15 år sen var Nokia störst, bäst och vackrast. Alla som skulle köpa telefon visste att Nokia alltid levererade bra produkter till bra kvalitet, dessutom till bra pris. Väldigt många företag valde Nokia som leverantör och väldigt många har fortsatt att göra det trots att telefonerna har blivit sämre och sämre med åren. Nokia blev lite av den stora elefanten som inte hängde med när marknaden ändrade sig, man hade blivit för stor och för trygg på toppen helt enkelt. Man hängde kvar och försökte hålla liv i operativsystemet Symbian medan Android bröt ny mark och tog enorma marknadsandelar.

I dagsläget vet vi alla hur situationen ser ut. Nokia har varit utfrysta av marknaden en länre tid och är nu en underdog av rang och jag anser dom till och med som “nykomlingar” på smartphonemarknaden. Självfallet har Nokia haft en del smarta telefoner tidigare men det har varit rejäla snedsteg som enbart köpts av dumma lojala kunder osv. Man har helt enkelt varit ljusår efter i utvecklingen och man har behövt en rejäl omstrukturering och ett rejält nytänkande för att komma in i matchen igen. Man har haft enormt mycket att bevisa och Nokia är tyvärr inte längre det varumärket som det var för 10 år sen. Missförstå mig inte, alla vet vad Nokia är men vad varumärket står för hos allmänheten är tyvärr inte detsamma som det en gång gjorde.

Sista året har man gjort en tvärvändning, gått in i avtal med Microsoft och valt att helt satsa på en liten, nischad marknad. Man har gjort det väldigt bra, kvaliteten på produkterna är den högsta sedan 3310 och jag kan nästan gå i god för att samtliga nyblivna (återblivna?) Nokiakunder är fruktansvärt nöjda med sina köp.

Det jag tänker är att man i deras situation måste vinna tillbaka slagkraften i sitt varumärke innan man kan återerövra världen, och om man hade försökt göra det genom att satsa på flertalet marknader samtidigt (läs flera operativsystem) så tror jag att det bara hade blivit pannkaka. Det är betydligt lättare att hävda sin existens på en smal marknad och sedan erövra större delar, än att från början försöka ta över allt. Rom byggdes inte på en dag och det viktigaste för Nokia nu är att återvinna marknadens förtroende. När man väl har byggt sitt namn på nytt på Windows Phone-marknaden så kan det vara dags att bredda sina strategier om man så önskar.

Dessutom måste jag få påpeka att det inte är så “bara och bara” att satsa på flera operativsystem. Det är ingenting man klubbar igenom på ett möte och sedan släpper telefoner från nästa vecka, det krävs tyvärr lite mer än så.

I mina ögon handlar det egentligen om att allt för många företag satsar på att vara störst, och allt för få företag satsar på att bli bäst. Problemet här kan tänkas att Nokia har en del stordriftsfördelar, så risken finns att man blir lite stressade till att bli stora igen och på så sätt trampar snett igen. Jag är enormt tillfreds med den “skynda långsamt”-strategin som Nokia använder sig av.

Nokia står just nu för ca 13% av min portfölj och jag har i dagsläget inga tankar om att förändra den andelen.

Mvh,
Snåljåpen

Leave a Reply