Citat – Scott Adams

“You can only change what people know, not what they do.” – Scott Adams 

På temat kring Change Management och modern affärsutveckling kommer detta citat av Scott Adams, Dilberts skapare. Tycker själv att det är väldigt tänkvärt och det stämmer precis överens med mina erfarenheter i ämnet. Man kan ge folk förutsättningar att komma fram till ett svar som passar ens eget mål men man kan aldrig direkt ge dom svaret. De allra största problemen som uppstår vid förändringar i större organisationer är när förändringarna är externt påtryckta. För att en förändring ska bli lyckad så måste dom som påverkas av förändringen själva anse att förändringen behövs, och att den är till det positiva. Genom att utbilda personalen och få dom delaktiga i verksamhetens utveckling så kommer förändringsarbetet att gå bättre. Om ingen i personalen anser att förändringen behövs, då behövs den antagligen inte, eller så vet dom helt enkelt för lite ;).
“Change comes from within.” – Dalai LamaMvh,
Snåljåpen

2 comments

  1. Helt rätt. Jag arbetar en del med förbättringsarbete på företaget och det är en riktig soppa ibland. Ämnet engagerar personalen men ofta drar många personer åt olika håll när det gäller lösningar eller förbättringar av ett specifikt problem. Hos oss är största problemet stora viljor, stora egon och dålig förändringsbenägenhet; även om man ibland inser vad nyttan är hinner (orkar…) man ej genomföra ändringen som är önskvärd. Du förstår att det är tungrott ibland va?

    1. I vanliga fall så hatar jag buzzwords som LEAN osv, men jag börjar mer och mer gilla det som LEAN står för. Jag tycker man ska satsa på att få alla i företaget delaktiga, alla måste få känna att dom bidrar! Och det lättaste sättet att motivera dom anställda är att låta alla få veta hur företaget går, och då menar jag inte en powerpoint en gång om året utan “riktig” koll på alla siffror som snurrar. Det är sällan några hemligheter ändå. Om jag frågar alla på min kontaktlista om bolaget dom jobbar för går med vinst eller förlust så kan kanske 1% svara, vilket jag tycker är skrämmande.

      När det övergripande målet är förankrat och alla har sikte på det så blir det mycket lättare att hitta dom nödvändiga förändringarna på resan mot målet. När bara 4-5 personer (ledningen) vet vart företaget är på väg så är det svårt att styra ditåt.

      Mvh,
      Snåljåpen

Leave a Reply