Sportamore: keep away!

Sportamore kan tänkas vara ett spännande bolag: noterat på First North, enorm tillväxt, drivs av ett “relativt ungt” gäng och säljer sportprylar på nätet. Hur kan det inte locka? Shopen är fräsch, sortimentet är massivt och handelsvillkoren är generösa. Fri frakt, fri retur, 15000 produkter, 400 leverantörer/märken, 30 dagars öppet köp OCH prisgaranti. Wow! Alla borde handla där!

Alldeles nyss såg jag att Sportamore AB håller på med en nyemission där man vill ta in 2,5 miljoner Euro för att “sprida ägandet” inför en planerat flytt till OMX Small Cap under 2014. Frågan är dock om detta är hela sanningen, eller om pengarna faktiskt behövs för att hålla igång verksamheten. Sportamore är inte ett lönsamt bolag, det har aldrig varit ett lönsamt bolag och kommer, enligt min tro, aldrig att bli ett lönsamt bolag. Kapitalbindningen är enorm, villkoren för generösa och kunderna illojala. Tillväxt för ett ehandelsbolag behöver inte vara dyrt, men att erbjuda det sortiment som man faktiskt gör, där man håller en enorm mängd artiklar på lager, det bara kan inte vara ett vinnande koncept, iallafall inte när man slår ur underläge.

Det här är en bransch där instegströskeln är hög, och där det krävs enormt med kapital för att bryta sig in på marknaden. Nu har man plöjt ner rätt mycket pengar i verksamheten sedan starten 2010 och frågan jag ställer mig är: när och HUR ska man börja tjäna pengar? Handlar det om att man fortfarande är “för små” och att lönsamheten kommer med tillväxt, eller har jag missuppfattat någonting?

När man ska växa och bli stor så finns det flera sätt att göra det på, jag tänker mig primärt 2:
1: Ta in mycket kapital, satsa stenhårt på tillväxt, väx väx väx och när man väl blivit stor så är det dags att börja hitta lönsamhet.
2. Ta in lite kapital, satsa stenhårt på lönsamhet, väx först när man tjänar pengar.

Det första sättet är väldigt populärt trots att detta förfarande inte sällan leder till en stor katastrof och konkurs. De bolag som överlever trots brist på lönsamhet gör detta på aktieägarnas bekostnad med en nyemission varje år för att finansiera verksamheten i hopp om att en vacker dag kunna ge någonting tillbaka. Det andra sättet är förstås långt mer defensivt, men också mer säkert. Frågan är dock: kan man välja det andra spåret, eller kommer alla konkurrenter att springa om?

Jag tycker det här är en svår fråga, men jag gillar bolag som växer sakta, men med lönsamhet framför snabbväxare där lönsamheten enbart är en förhoppning. Det är primärt anledningen till att jag bara fnyser åt Sportamores nyemission. Bolaget växer så det knakar, men jag tror inte att det finns kvar om 5-10 år. Men såklart: det vore trevligt att ha fel då jag gillar produkterna och leveranstiden är grym. Men i dagsläget är dom enda som tjänar pengar på detta kunderna, inte ägarna.

Mvh,
Snåljåpen

8 comments

  1. Styrelsen/VD tjänar också på det genom sina ganska höga löner/arvoden. Personligen blir jag skeptisk när ledningens löner ökar väldigt mycket trots att bolaget inte blir mer lönsamt…

    1. Precis, bolaget måste inte gå bra för att ägarna ska gå med vinst. Och det är väl det som det här fallet handlar om. Dom enda som tjänar på nuvarande situation är kunderna och..den innersta kretsen.

      Ska bli kul att se vart sportamore tar vägen framöver.

      Mvh,
      Snåljåpen

  2. Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om nyemissionen, å ena sidan känns det som att en ökad satsning på resten av norden har potential eftersom det inte borde kräva några större ökad kostnader i form av större lagerhållning och mer personal.
    Isf är det ju dock tveksamt varför en nyemission överhuvudtaget behövs, det känns mest som du nämnde att pengarna behövs för att man ska kunna fortsätta driva företaget. Har också dålig koll på konkurrensen i övriga norden.

    Jag kommer inte att köpa in mig, däremot äger jag en liten post sedan tidigare.
    Hoppas dock att jag har fel för som konsument är det det bäst e-handelsbolag jag har varit i kontakt med.

    1. Som du säger: som konsument är det ett grymt företag att ha att göra med, men betyder det att affärsidén håller?

      Notera dock att en expansion utanför Sveriges gränser ställer ENORMA krav på en effektiv logistik, och eftersom frakterna blir dyrare desto längre till kunden man har, desto svårare kommer det vara att fortsätta erbjuda fraktfritt och fri retur. En internationell satsning känns nästan bara som ett lockrop för att få in mer pengar, man kommer nog inte att lyckas med den satsningen.

      Såklart hoppas jag att jag har fel, det vore kul med en Svensk aktör som bryter mark och lyckas tjäna pengar och ge grym service samtidigt, men jag är skeptisk.

      Mvh,
      Snåljåpen

    1. Kikade lite kort bara och det är inga astronomiska siffror som man rapporterar. Drygt 800k för VD i årslön vilket inte är någon sjukt hög lön, men den har ökat från tidigare år trots att man inte visat bättre resultat: vilket jag tycker är tråkigt.

      Vad lönerna på mellanchefsnivå är, det har jag inte koll på tyvärr.

      Mvh,
      Snåljåpen

Leave a Reply