bahnhof pionen

Bahnhof 2014 – kort kommentar

Idag var det dags för Bahnhof att äntligen tillkännage hur förra året avslutades, äntligen årsrapport! Aktien öppnade långt nedåt och stabiliserade sig till slut runt 100 kr, ca 6,5 % ner från gårdagens stängning. Vad var anledningen? Låt mig återkomma.

Bahnhof avslutade 2014 på ett urstarkt sätt med ett rörelseresultat på 21,3 MSEK, det högsta någonsin. Även omsättningen var bra på 133,6 MSEK, vilket är det näst högsta någonsin, endast slaget av Q3:an tidigare samma år. Utdelningen som föreslås är på 3 kr, vilket kan jämföras med föregående års 2,75 kr.

bahnhof

 

Vad är det då som får marknaden att reagera negativt? Jo, Bahnhof har haft sin verksamhet mot privatkonsumenter i ett bolag i portugisiska Azorerna. Detta har inneburit att man kunnat betala en lägre momssats än vad man hade gjort om man haft denna verksamhet i det svenska moderbolaget. Noteras bör att detta har varit helt okej och alltså varit helt i linje med lagstiftningen, däremot så har denna lagstiftning nu ändras vilket gör att momssatsen på digitala tjänster till privatkonsumenter ökar från 18% till 25%. På grund av detta så flaggar bolaget för att rörelseresultatet kommer att minska till 70 MSEK för 2015, ner från årets 76,5 MSEK. Detta är den stora anledningen till att Bahnhof faller på dagens rapport.

Jag är egentligen inte speciellt förvånad, även om jag själv inte hade väntat mig denna reaktion. Detta skatteupplägg har varit sedan länge, och förändringen i EU’s momsdirektiv kom inte som en blixt från klar himmel. Detta är någonting som hängt över bolaget en tid och även fått många att avstå från en investering på grund av svårigheter för utomstående att beräkna effekten av denna förändring. Däremot har det inte avskräckt Öresund som i förrgår flaggade upp som näst största ägare* med 5 % av aktierna, följt av Didner & Gerges Small and Microcap-fond med lite drygt 1,5 % av aktierna.

Bahnhof är ett fantastiskt bolag i stark tillväxt. Däremot har bolaget växt extremt snabbt de senaste åren och vi bör kanske därför förvänta oss en svagare tillväxttakt de närmsta åren. Det man måste inse är dock att privataffären har växt utan investeringar i marknadsföring. Att VD Jon Karlung skriver debattartiklar i DN kan man absolut se som marknadskommunikation, men är det verkligen reklam och marknadsföring? Han brukar ofta citeras som VD för Bahnhof där han själv uttrycker hur viktigt personlig integritet är för honom, det är absolut inga reklamartiklar där Bahnhofs förträfflighet nämns i var tredje mening. Det finns fortfarande mycket marknad att växa på för Bahnhof inom privataffären, även om det är på företagssidan som man satsar sina pengar. Privatsidan växer organiskt helt av sig själv, varför satsa där?

Jag behåller mina aktier, köpte några till på 99,50 och ser fram emot att få fortsätta följa Bahnhofs resa. Än så länge så ser jag ingenting som påverkar Bahnhofs långsiktiga förmåga till att fortsätta växa som ett lönsamt bolag. Jag har ca 6% av portföljen i bolaget.

Bokslutskommunikén hittar ni här.

Mvh,
Snåljåpen

* Avanza Pension är egentligen näst största ägaren, men eftersom det är en stor samling av småsparare som äger via kapitalförsäkringar och pensionslösningar så räknas jag bort det.

4 thoughts on “Bahnhof 2014 – kort kommentar

  1. Aktieingenjoren

    En bra kort kommentar. Däremot är jag lite fundersam på var “gör ingen reklam” kommer ifrån. Jag har sett det på flera ställen men även noterat att Bahnhof gör reklam i Ny Teknik på ett sätt som åtminstone tilltalar mig.

    Reply
    1. Olle Qvarnström Post author

      Tack! Om det är fallet att Bahnhof gör reklam mot privatkonsumenter så får jag förstås ta tillbaka mitt påstående. Jag var däremot säker på att all marknadsföring som Bahnhof gör riktar sig mot företagskunder, men jag har säkert fel.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Reply
  2. arkivskrivarn

    Har ägt Bahnhof i många år nu och det har med undantag för några få svaga kvartal när Jon Karlung hoppade av VD:skapet känts som ett riktigt kvalitetsbolag med imponerande tillväxttakt. Till följd av dessa starka år utgör även Bahnhof mitt största innehav idag (tack Jon!).

    Samtidigt tilltalar bolagets tydliga profilering mot integritet mot starkt och jag tror att det kan vara affärsdrivande.

    Vad som har legat och gnagt i bakhuvudet i flera år är dock tankar kring Bahnhofs bolagsstyrning och kommunikation mot aktieägarna. Man har alltid lämnat väldigt knapphändiga rapporter (till för något år sedan fick man inte ens reda på hur stor del av omsättningen som var hänförlig till privat/företagsaffären), hade några katastrofala kvartal vid VD-bytet och dessutom en bedrägeri/förskingringsaffär som CFO:n var iblandad i vilken sopades under mattan.

    Skall man kolla på värdering i nuläget tycker jag att den känns lite ansträngd (kika gärna även på mitt korta inlägg från igår), så jag går snarare i tankarna att hyvla lite på innehavet än att öka. Å andra sidan har jag alltid ångrat mig efter att ha sålt Bahnhof 🙂

    Tack för bra sammanfattning av rapporten!

    Reply
    1. Olle Qvarnström Post author

      Jag tycker att Bahnhof har blivit ett helt annat bolag idag än vad det var för några år sedan. Speciellt nu när man fått in större investerare som kommer och vill veta mer, då ställer det helt andra krav på aktieägarvänlighet. Innan har man snarast fått lita blint på att Jon & Co sköter sig eftersom man inte har så himla mycket att titta på själv.

      Absolut är värderingen ansträngd, men givet de långsiktiga utsikterna för bolaget så är jag ändå inte skrämd. Bara för att bolaget varit billigt hela sin existens så är det inte övervärderat så fort det inte längre är ett kap. Det är absolut ingen rea på nuvarande nivå, men givet mina antaganden så ser det bättre ut i Bahnhof än i många andra bolag.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Reply

Leave a Reply