Boktips – För företagare

Genom åren har jag läst en hel del böcker på temat hur man blir en bättre företagare. Driver du företag eller drömmer om att starta eget? Det finns en hel del titlar som kommer underlätta ditt liv och kanske får dig att tänka i andra banor? Företagande är en fälla som inte passar alla. Här har jag samlat de viktigaste böckerna om företagande för att göra ditt liv lite enklare.

För att vara helt transparent här så är inte allting fullständig måsteläsning, men många titlar kommer alla få väldigt mycket inspiration av.

E-Myth Enterprise – Michael Gerber

Alla som är duktiga snickare är inte nödvändigtvis duktiga på att driva byggbolag. Att utföra ett jobb och att driva ett företag är inte samma sak. Ska man driva ett företag så krävs många kompetenser där i början alla måste finnas hos dig. En väldigt ögonöppnande bok som alla borde läsa INNAN de startar ett företag.

Built to Sell – John Warrillow

Alldeles för många företag är jobbiga att driva. Tillväxten begränsas av att vd är involverad i alla viktiga beslut och vds kapacitet är det som avgör hastigheten framåt. En av de bästa böcker jag läst om småföretagande. Genom att vända på frågeställningen och hela tiden tänka “hur gör jag bolaget attraktivt för någon att köpa?” så tvingas beslut fattas som gör bolaget mer autonomt och självgående. Alla företag borde byggas för att säljas, även om du aldrig någonsin vill göra det.

The Grid – Matt Watkinson

En av de bästa böcker jag läst om grundläggande affärsstrategi. Hur ska vi positionera oss mot konkurrenterna? Kommer våra marginaler ätas upp av våra konkurrenter? Genom ett enkelt rutsystem bryter Matt ner företagsanalysen till ett fåtal enkla områden där nyckelfrågorna blir enklare att besvara. Alla inom bolagsledning och försäljning borde läsa denna bok.

1-page marketing plan – Allan Dib

En av de mest grundläggande (och bästa?) böckerna om marknadsföring. Varför man inte har råd att göra varumärkesmarknadsföring, varför man hela tiden måste marknadsföra mot en affär, varför du måste underhålla långsiktiga relationer med dina kunder (och hur du gör). Innan du startar ditt bolag måste du läsa denna bok.

HBR guide to buying a small business – Ruback & Yudkoff

Harvard Business Review guide till hur man köper ett litet företag. Istället för att starta ett företag kanske du skulle ta och köpa ett befintligt? I boken går de två professorerna igenom vad man ska leta efter, vilka fällor som finns samt plockar även fram en hel del intressanta case från historien. Spoiler: sättet de rekommenderar att man gör med onoterat är precis så jag tycker man ska se på noterade aktier. Väl läsvärd!

What (really) works: the 4+2 formula for sustained business success – Nitin Nohria, William Joyce

Grym bok om vad som gör företag framgångsrika. All investeringslitteratur handlar inte om hur man värderar företag, man måste också lära sig hitta företag som gör rätt saker, och på rätt sätt. Den här boken är lättläst men ändå väldigt konkret. Typisk managementlitteratur och ändå lättläst.

The Pyramid Principle – Barbara Minto

Boken som “uppfann” och satte ramarna för hur McKinsey skulle presentera för sina kunder. En bok om att strukturera presentationer så att de blir lätta för mottagaren att ta emot. Jobbar du som konsult borde du redan ha läst den här boken.