Har du startat företag eller skapat dig ett jobb?

jobba jobba

En sak som är bra med en löprunda är att det är bra tid för reflektion. Nu springer jag varken fort eller långt, så det blir ganska lite reflektion, men bra är den oavsett. Idag på löprundan så reflekterade jag lite över det Michael Gerber skrev om i sin bok The E-Myth, en bok som jag för övrigt verkligen kan rekommendera även om många av poängerna beskrivs bättre i The 1 Page Marketing Plan. E:et i E-myth står för övrigt för entrepreneurship och inte någon internet-grej, boken är i originalutgåva från 1986.

Det Michael Gerber lyfter fram i sin bok är att varje framgångsrikt litet företag behöver minst 3 typer av kompetenser, Entreprenören, Managern och det Gerber kallar för “Teknikern”.

Entreprenören är en strategisk person som har som huvuduppdrag att sätta bolagets vision. En person som helt lever i framtiden och försöker sätta riktningen vart bolaget ska ta vägen.

Managern är en pragmatiker vars uppgift är att omsätta entreprenörens vision till faktisk aktion. Se till att kunderna får sina leveranser i tid. Helt enkelt att se till att businessen rullar på som den ska och går framåt.

Teknikern är egentligen arbetaren. Den som faktiskt utför den tjänst eller tillverkar den produkt som företaget säljer.

När man startar en ny verksamhet från grunden så behöver man som grundare ofta ta på sig alla 3 hattarna, det finns helt enkelt inte ekonomi till att anställa 3 personer från start. Problemet är att när kunderna sedan börjar strömma in och verksamheten växer så gäller det att snabbt förstå vilka hattar du behöver bli av med. Om du försöker ha kvar allihopa så kommer självklart allting bli lidande. Ingen person är varken bäst på alla 3 eller har kapacitet till att vara alla 3 personerna.

Det här är en mognadsfråga som de absolut flesta entreprenörerna aldrig kommer till, och en stor del av detta handlar om att många startar eget av fel anledning.

Vi tar snickare som ett exempel. Du kanske är snickare på ett mindre (eller större) företag idag. Du är riktigt duktig på ditt jobb, kunderna är skitnöjda med det du gör och allting är frid och fröjd. Däremot är du inte helt nöjd med din lön och du är less på den där chefen. Du vill helt enkelt ta kontroll över din tid, din lön och din framtid genom att starta eget. Det är nu problemet börjar. För det första så finns det ingenting som säger att bara för att du är en grym “tekniker” så är du en lämplig entreprenör, någonting som många tror. Det räcker inte med att vara bra på sitt jobb, du måste förstå hur affären bakom jobbet och hela branschen fungerar också.

När du väl kickar igång din verksamhet så tar du på dig alla 3 hattarna, eftersom du måste, trots att du kanske inte riktigt är lämpad att ha alla hattarna. Det är nu du snabbt springer in i realiteten av 16-timmarsdagar eftersom du ska både sälja, leverera, följa upp, sköta ekonomin och försöka få företaget att växa vidare. För varje ny anställd du tar in så får du bara mer att göra.

Med 16-timmarsdagar, samma lön som innan och anställda att ta ansvar för, fick du den frihet du var ute efter när du startade eget?

Så fort som möjligt bör du acceptera att du inte kan vara alla personer på företaget om det funka att växla upp. Huvudmålsättningen för företagsgrundare bör ju vara att bygga en verksamhet som lever även utan dig? Om företaget går under om du går hem så har du inte skapat något företag, du har bara skaffat dig ett jävligt dåligt jobb.

Det här är förstås en utmaning jag själv i allra högsta grad lever mitt i och som jag behöver mogna in i. Som med all form av missbruk så är erkännandet av problemet ett första steg mot rehabilitering, och mitt erkännande var när jag läste just The 1 Page Marketing Plan. För mig handlar det nu om att hitta rätt personer som kan hjälpa mig bygga min lilla skapelse till ett riktigt företag.

Frågan du bör ställa dig själv är om du prioriterar rätt saker? Springer du på rätt bollar? Vart gör du mest nytta? Vart är det du verkligen behövs? En bra tumregel jag snappade upp i boken är att “om någon annan kan göra någonting 80 % så bra som du kan, då borde du delegera uppgiften”. Även om du skulle vara bäst  på både entreprenörsskapet, den dagliga driften och den faktiska leveransen (och tro mig, du är inte bäst på alla 3) så finns det inte kapacitet för dig att göra samtliga.

Ju fortare du accepterar att du inte är en övermänniska, desto fortare kommer du få ditt företag redo för nästa steg.

Mvh,
Snåljåpen

1 comment

Leave a Reply