Via Jacob Steinberg på Seeking Alpha så fick jag idag reda på att Nokia lyckats vinna ett avtal med Toyota om att få leverera karttjänster. Tanken är att Toyotas Touch & Go-navigation + infotainment ska vara baserad på Nokias data från och med nästa år. Detta gäller förvisso enbart för Europa , Ryssland och delar av Mellanöstern till en början, men det är väldigt roligt att det, numera, “lilla Nokia” lyckas slå kartjätten Google på fingrarna såhär.
Nokia’s kundlista på den här fronten börjar bli väldigt gedigen i dagsläget med företag som Audi, BMW, Chrysler, Dacia, ESRI, Ford, Garmin, Hyundai, Kia, Mercedes, Nikon, Pioneer, Scania, Toyota och Volkswagen. Exakt vilken typ av tjänst som Nokia levererar till de olika aktörerna är för mig i dagsläget tyvärr inte helt känt.
Hursomhelst så är det kul att det inte bara är mobilmarknaden som rör på sig för Nokia. Inom location services så har Nokia alltid varit starka och det verkar inte som om det är på väg att ändras. Detta är fortsatt positivt för Nokias utveckling!