3 lätta tips för småföretagare

tillväxt

Sedan 2007 har antalet entreprenörer i Sverige fördubblats och det fortsätter att öka hela tiden. Intresset för att starta eget företag stiger då man känner sig mer bekväm än någonsin i att tillhöra kategorin småföretagare.

Enligt en ny undersökning som har gjorts har unga företagare en större ”tillväxtvilja” då den yngre generationen vill växa i antalet anställda och omsättning. 54 procent av de unga företagarna, 18-30 år, vill växa medan motsvarande siffra för äldre generationer ligger på 37 procent. Man kan ju undra om det finns någon naiv vilja att ta över världen eller vad detta nu beror på. Själv har jag inget behov av att växa ihjäl mig, jag vill bara leverera bra vinst på min investerade tid.

Det finns dock en något mindre tilltalande gemensam faktor för nyuppstartade företag och det är just frågan om budget. I nästan alla fall har man inte råd att köpa in alla de nödvändiga produkter som man behöver eller vill ha samt hyran på lokalerna brukar oftast vara relativt höga för nya företagare. Denna tid är den som bygger upp företaget och det gäller att hålla sig på stadig fot. Här följer några tips som hjälper dig att spara pengar.

Förvaring

Ditt första kontor är sannolikt inte lika stort som du hade i tankarna vid första början och det kan därför vara smart att investera i olika förvaringslösningar. Skrivbord med lådor är en självklarhet, likaså hyllor att förvara dina pärmar och mappar på. Håll reda på dina räkningar, jobb och kontakter i olika pärmar så att du aldrig behöva ägna en lång tid till att leta reda på dina dokument. Att sitta och administrera bokföring är ett nödvändigt ont för nystartade företagare, och för att minimera den investerade tiden i dessa, icke-värdeskapande aktiviteter, så gäller det att bokstavligt talat hålla ordning på pärmarna. Du kan bli förvånad över hur mycket förvaringsredskap kan förändra och hjälpa ditt företag, ett plus i kanten är att det ser bra ut om en klient eller kund tittar förbi.

Digitalisering

Grundregeln för den moderna företagaren är förstås att digitalisera allt som är möjligt. Varje gång jag själv får post i brevlådan så blir jag bara sur över att det inte bara slösar på naturen, det slösar också på min tid. För att få en bra effektivitet så behövs förstås en vettig dator. En lätt och smidig dator kan jag inte rekommendera tillräckligt. Efter att ha svängt runt på tunnelbanan åtskilliga sträckor per dag så har i alla fall jag insett behovet av en lätt dator med bra batteritid och som inte tar en hel kafferast att starta. Det finns en mängd olika bärbara datorer att välja mellan, t.ex. corporate klassikern HP EliteBook 2530p, Lenovo Thinkpad T420S, Apple MacBook Air eller varför inte välja det bästa, en Apple MacBook Pro.

Papperslös?

Digitalisering i all ära, en del dokumentation kräver dock skatteverket och diverse myndigheter fortfarande att man sparar i fysisk form. Att ta sig genom stan för att låna svärfars skrivare är inte att visa respekt för sin egen tid, så detta skippar vi. Med diverse bakgrund som IT-tekniker så finns det förstås inga andra alternativ än att skaffa en multifunktionsskrivare från HP.

Något som också håller oss tillbaka från att minska vår pappersförbrukning är också allt som måste signeras. Idag är det dock möjligt att signera vissa dokument och kontrakt med en elektronisk signatur. Var dock noga med att skapa en kvalificerad elektronisk signatur då det är viktiga papper som ska skrivas på och allt måste gå rätt till.

Sist men inte minst, om ditt företag växer vill du kunna flytta om så smidigt som möjligt. Att ha laptops istället för stationära datorer tillåter dina medarbetare och dig själv att arbeta hemifrån några dagar. Och att ha allting förvarat i skåp, hyllor och lådor gör flytten effektivare.

Att ha all din information på hårddisken samt säkerhetskopior är också väldigt viktigt och att använda sig av t.ex. Microsoft Office Live och Google Docs gör det lättare att anställa ny personal.

När ditt företag växer kan det bli dags att investera i finans och-rekryteringspersonal. Var noga med att anställa personal som kan hjälpa dig att bygga upp företaget och likaså välj ditt nya, större, kontor så att det hamnar i en bra miljö och ett bra område med hänsyn till framtida byggnader runt om och kunder. Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med vägledning och personal och det finns många företag som kan erbjuda dig tjänster för att hitta lokalen som passar dig bäst med hänsyn till dina behov.

Lycka till!

3 comments

  1. Varför skulle en MB Pro vara nödvändig över en MB Air för kontorsbruk? Jag använder min Macbook Air för musikproduktion och funkar alldeles utmärkt. Borde då också räcka för kontoret såvida du inte ritar CAD, men tror inte så många gör det på en bärbar om det ens fins CAD för OS X?

    1. Min erfarenhet är att MB Pro har lite andra portar vilket gör den lite lättare att använda med projektor osv. Jag är sjukt less på att släpa adaptrar till allt hela tiden :).

      Mvh,
      Snåljåpen

  2. Är det här inlägget sponsrat? Rekommenderar du exempelvis en skrivare från HP för att du tycker dom är bra eller för att du får betalt för klick till just sidan med HP-skrivare?

Leave a Reply