Vid något sinnessvagt tillfälle så skrev jag “Investerare” i min biografi på LinkedIn. Det kanske inte var en av mina mest begåvade manövrar. Varje dag får jag nu propåer från bolag som söker kapital där den ena idén är sämre en den andra. Vad som däremot är ännu sämre än idéerna jag får pitchade, det är deras ansats till finansiering. De flesta är bara ute efter pengar och ser inte ut att riktigt ha funderat över vad det innebär att ta in externt kapital.
Vilka pengar vill du egentligen ta in?
Att ta in externt kapital låter ofta som ett självklart nästa steg. Pengar in, tillväxt ut. Men den som varit med ett tag vet att alla pengar inte är lika mycket värda. Det handlar inte bara om hur mycket någon vill investera – utan vem som gör det, varför och vad de förväntar sig i utbyte. Så innan du släpper in någon i cap table: ställ dig frågan – vad är det här egentligen för pengar?
Dumma pengar
Det här är investerare som bara vill ha “exponering mot startupsegmentet” (vad det nu betyder). De kommer inte lägga sig i, vilket låter skönt i början – men de kommer inte heller hjälpa till när du behöver det. De har inget nätverk, inga insikter, ingen erfarenhet som är relevant. De är tysta på möten, svarar aldrig på mejl och dyker bara upp när det är dags att ropa “exit”.
Problemet? De tillför inget. Du har i princip sålt en bit av ditt bolag till en passiv åskådare. Och visst, ibland kan det vara okej – men är det verkligen det du behöver? Och om ni lyckas? Då kommer du förmodligen vara så fruktansvärt förbannad över att de som inte gjorde något blev rika på din insats.
Smarta pengar
De här investerarna vet vad de gör. De har gjort det förut. De är snabba, skickliga – och brutalt fokuserade på avkastning. De kommer att bidra, absolut. Men det finns en hake: de är oftast både smartare och girigare än du är. Och det är inte ett problem för dem – det är ett problem för dig.
Det börjar med preferensaktier, likvidationspreferenser, konvertibler och andra små teknikaliteter du inte riktigt orkar sätta dig in i. Det slutar med att du står där vid ett hyggligt exit och inser att du själv får mindre än någon av dina anställda. “Men vi byggde ju bolaget?” Ja, men du förstod inte term sheetet.
Smarta pengar är farliga pengar. De kan lyfta dig, men mest sannolikt äter de upp dig.
Engagerade pengar
Det här är de svåraste att hitta, men de bästa att ha. Människor som investerar med hjärta och hjärna. De bryr sig om bolaget, om dig som grundare, och vill vara med på resan – inte bara vid målgången. De kanske inte har ett enormt track record eller den största plånboken, men de har sunt förnuft, relevant erfarenhet och en vilja att vara med och bygga något som betyder något. Detta är människorna som kavlar upp ärmarna, som sitter med dig genom natten för att klara av en deadline och som finns där när det verkligen behövs.
De kommer sällan med flest miljoner – men de kommer med mest värde.
Namnkunniga pengar – en falsk trygghet?
Alldeles för ofta ser jag entreprenörer som jagar de absolut största och mest namnkunniga investerarna. Det ser snyggt ut i pitchdecken, imponerar på banken och ger lite extra stjärnglans på LinkedIn. Och det är klart att det låter lockande att få in någon som verkligen har lyckats tidigare.
Men här är baksidan: om investeringen är en obetydlig summa för dem, hur mycket engagemang kan du egentligen räkna med? Kommer de verkligen svara när du ringer mitt i krisen? Eller är du bara ytterligare en punkt i deras excelark över “alternativa tillgångar”?
Stora namn kan vara bra – om du också får med deras uppmärksamhet. Om inte, är det bara dyr dekoration till din powerpoint.
Så, vad vill du ha?
Du måste ställa dig frågan vad det är du egentligen behöver. Har du hela strategin klar och bara saknar pengar? Behöver du hjälp att öppna dörrar? Behöver du legitimitet?
Kapital är inte bara kapital. Det är relationer, förväntningar, strategier och maktbalans. Innan du skriver på något: tänk efter. Vad vill du att de nya ägarna ska tillföra? Vad är det du egentligen säljer? Och viktigast av allt – vem vill du stå bredvid när det blåser?
Vissa pengar kommer att hjälpa dig bygga ditt bolag. Andra kommer bara att titta på. Några kommer att bygga sitt eget imperium på din bekostnad.
Välj med hjärta, hjärna och ett riktigt solid term sheet.
Discover more from Snaljapen.se - En blogg av Olle Qvarnström
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
1 comment