Connecta, Acando och en misslyckad fusion?

Som tidigare aktieägare i Acando och som IT-konsult till yrket så känns det nästintill obligatoriskt att yttra sig kring det bud som Acando idag har lagt på Connecta. Budet är värt ungefär 480 miljoner och utgör sig till 100% av Acando-aktier vilket på nuvarande nivå är en väldigt bra deal för de ägare i Connecta som anser att aktien är “undervärderad”.

Connecta

Den flitige läsaren, eller den som känner mig personligen, vet att jag inte direkt är något jättefan av Connectas verksamhet. Egentligen har väl Connecta varit ett häftigt bolag med entreprenörsanda från början men där tillväxtmålen tillåtit bolaget att köra in i väggen vid flera tillfällen. På sent 90-tal så var Connecta en av de starkast lysande stjärnorna på IT-himlen i Sverige med en tillväxt som inte var av denna värld. Deras konsulter ansågs vara toppklass och alla träd verkade onekligen växa till himlen. Sen fick dåvarande ledningen för sig att en ihopslagning med Information Highway var precis det som bolaget behövde och det nya bolaget fick namnet Adcore. Problemet med Information Highway var att man åren innan ihopslagningen hade förvärvat bolag galnare och vildare än någon någonsin gjort tidigare vilket ledde till en rejäl uppförsbacke i form av goodwillavskrivningar under 2001. Adcore gick åt pipsvängen, Connecta bröts ut på nytt och lever alltså kvar än idag. Aktiebolaget Adcore köptes upp av Wihlborgs fastigheter och det skattetekniska bolaget är det som idag är börsnoterat som fastighetsbolag under namnet Klövern, men det är mest en kul anekdot! Hela historian om haveriet i Connecta och ihopslagningen med Information Highway finns beskrivet i boken Sagan om Adcore av Karl Ågerup som finns hos Adlibris. Läs min recension här.

Efter haveriet och utbrottet så hade Connecta några fina år när man återfick förtroendet på marknaden och växte till ett av Sveriges största IT-konsultbolag. Sista åren har man dock haft problem med åtskilliga VD-byten och någonting som jag vill kalla för icke-existerande ägarstyrning. Med en spretig ägarbild där ingen riktigt velat/kunnat (?) ta ansvar så verkar bolaget ha haft lite strategiproblem där man haft problem med att hitta sin plats i IT-världen. Detta tillsammans med en nyligen omstöpt lönemodell har lett till att många av Connectas mer erfarna konsulter har slutat för att gå till konkurrenter eller för att starta eget.

När bolag förlorar seniora konsulter så får man lite av en tröskel till att fylla upp frontlinjen med. Att ta in juniora konsulter kan vara extremt lönsamt, men bara om dessa, lite cyniskt generaliserande, kan underbetalas och skickas ut tillsammans med mer seniora konsulter för att “lära billigt i fält”. Problemet som jag påpekat är att Connecta behöver rekrytera en hel del ny kompetens och skola dessa själva för att öka sin konsultbas, då man tydligen inte lyckas locka över redan erfarna konsulter med sin nuvarande lönemodell. Att bygga kompetens från grunden i ett konsultbolag är dyrt, riskfyllt och dessutom är det en utdragen process, någonting som fått mig att akta mig för bolaget trots många analytikers tjat om bolaget minsann är en “Grym turnaroundkandidat!”.

Acando

Acando tycker jag är ett bolag som verkar ha gått från klarhet till klarhet det sista året. Även om också Acando blöder kompetens till mindre aktörer så verkar inte deras anställda vara i närheten av lika missnöjda som i fallet Connecta. Acando satsar hårt och har haft för strategi att växa på hemmaplan, någonting som man dock haft problem med. Man är ett lite mer internationellt bolag med verksamhet även i Danmark, Finland, Storbritannien och Tyskland där flera av marknaderna nåtts via förvärv. Nu försöker man alltså att växa även på hemmaplan med hjälp av förvärv, något som i IT-konsultbranschen inte alltid har gått så himla bra. Acandos historik som förvärvsmaskin är inte helt förkastlig men inte heller i linje med t.ex. kvalitetsförvärvaren Vitec.

Värdet i ett konsultbolag består av en rad saker, man framförallt så består det av kompetensen hos de anställda. Någonting som investerare ofta är rädda för i konsultbolag är att värdet kan ta sitt och vandra ut genom dörren precis närsomhelst, vilket kanske inte är en lika stor risk i bolag som säljer produkter. I fallet Connecta så blöder man redan konsulter vilket jag inte tror kommer att minska igenom en fusion med Acando. Jag tror att det fortsättningsvis kommer att hoppa av seniora konsulter som kommer snappas upp av mindre bolag medan den lite mer oerfarna massan kanske stannar kvar. Det är en fin balans med kompetens i stora konsultbolag, och jag anser att branschen har ett övergripande problem att behålla kompetens, framförallt i större bolag.

Det finns förstås andra värden än de anställda, och det kan vara t.ex. varumärke eller affärsavtal. Bland annat så har Connecta ett avtal med H&M som Acando kanske vill åt, dock är det “allmänt känt” i branschen att H&M är duktiga på att förhandla pris och att det därför kanske inte är det mest lönsamma avtalet som finns.

Summerat

I det stora hela så är den här affären lite av ett mysterium för mig. Jag hade hellre sett att Acando fortsatte sitt arbete på egen hand, men när man har fokus på tillväxt och inte lyckas nå den organiskt så måste man förstås köpa bolag. Det jag är mest rädd för är att en av branschens bättre bolag har köpt ett problemtyngt bolag som man kommer att få problem med att integrera in i den egna verksamheten. Min känsla är att risken i Acando ökar markant om affären går igenom (vilket jag tror att den gör), och om man ska vara ägare i Acando så anser jag att man ska ha nästintill olagligt bra koll på hur det går, eller så ska man vänta tills man börjar se resultat av fusionen. Just nu ser det ut som ett klockrent tillfälle att luta sig tillbaka och titta på från sidlinjen.

Mvh,
Snåljåpen

8 comments

  1. Förvärv i konsultbranschen är verkligen ingenting jag tror på. IT-konsultbolag har otroligt små uppstartskostnader och stort personberoende så att driva ett bolag i branschen är som att balansera på en knivsegg mellan eget vinstintresse och förmågan att vara en attraktiv arbetsgivare.

    Att köpa bolag måste vara det absolut snabbaste sättet för att tappa balansen och då blir det dyrt när de seniora konsulterna sticker. Jurister, mäklare och revisorer lever enligt ungefär samma villkor och jag ser det som ett tecken på branschernas mognad att man där saknar börsnoterade bolag.

  2. Tror du dom kommer kunna fortsätta leverera bra direktavkastning även efter Connecta affären? Är lite orolig att 1 kr som jag varit bortskämd med kapas.

    Hälsning P

  3. Bra inlägg som speglar även mina egna åsikter rätt väl . Jag är också i samma bransch och har dessutom upplevt ett antal fusioner inifrån – med blandat resultat, Aktieingengören sätter fingret på det rätt bra ovan.

  4. Håller med om det du skriver. Jobbar också i IT-branschen och tror tyvärr att Acando tagit sig vatten över huvudet, köper sig mkt huvudvärk är jag rädd för. Fusionen och den allmänna konsolideringen i branschen bevisar bara att prispressen är här på allvar och offshoring-trenden kommer öka. Detta gör det sammantaget tuffare för de stora bolagen medans de nischade mindre bolagen jobbar på utan att påverkas alltför mkt.

  5. En sak är självklart, att offshore är inget som Acando gjort hittils och är inte den marinalaffären som Acando jagar.

    Att då jaga upp marginal genom att ta in Connecta som har (jätte)stor personalomsättning kommer snarare att dra ner marginalerna. Acando själva har kanske inte branschens högsta (Läs Connectas) personalomsättning men den är inte låg heller.

  6. Först en liten korrigering. Acando har ingen verksamhet i Danmark längre, dock i Norge. Jag tror att de flesta här på sidan är inne på rätt spår. Nämligen att det är bäst att stå vid sidan om och se hur det utvecklar sig. Acando har till stor del byggts genom förvärv som Frontec, Resco, e-Motion m fl. Trots alla förvärv har man inte lyckats speciellt bra med att integrera de köpta bolagen. Många konsulter hoppar av, företaget sitter med flera olika anställningsavtal som man inte lyckas harmoniera etc. Connecta är kända för att anställa ett stort antal juniorer, för att i andra änden också göra sig av med dem som man inte lyckas få beläggning för. Extremt hög personalomsättning, där mer seriösa konsulter inte känner sig hemma. Acando har haft en lite snällare modell, men har tidvis fått göra sig av med traineer och andra som har anställts i tider när budskapet var “väx, så fixar vi uppdrag sedan” – utan att lyckas fixa de där uppdragen. Det finns, i alla fall i på sina håll, i den svenska ledningsgruppen för Acando en beundran för Connecta, och även ett Accenture-komplex. Det finns också många primadonnor inom både Acando och Connecta som nu kommer att bli fullt upptagna av att se om sina egna hus (vem ska ha positionen x i det nya bolaget?), dvs fokus kommer att ligga internt och på det egna istället för på kunder och marknad.

Leave a Reply