Wärtsilä – Ta rygg på Investor

wärtsilä motor

 

Nu var det lite drygt 10 månader sedan jag fick upp ögonen för den finska motortillverkaren Wärtsilä, och det är nog dags att kliva in i leken ordentligt. Wärtsilä är, för den som inte vet, ett fantastiskt fint finskt bolag som tillverkar bland annat marina motorer. Och då pratar jag inte om 4 hästars påhängsmotorer till båten på landet, utan snarare motorer som knuffar en oljetanker framåt. Motorn på bilden är t.ex. en tvåtaktsdiesel på 7780 hästkrafter per cylinder. Det är ganska lätt att känna sig liten när man tänker på en motor vars vevaxel väger 300 ton.

En av anledningarna till att Wärtsilä är ett spännande case framöver är att många skepp kommer att behöva göra omfattande uppgraderingar på grund av miljökrav som börjar gälla 2020. Som jag skrev i december förra året så betyder det att skepp som inte uppfyller kraven antingen kommer behöva installera en speciell typ av avgasrening eller byta hela motorn. Och enligt mina källor jag hade då så stod Wärtsilä för ca 80% av försäljningen av dessa reningsystem. Teorin från mig är att det här är ett bolag som egentligen inte växer, men som därför kommer växa mer än väntat de närmsta åren med stöd från dessa regelförändringar.

Sedan jag tittade sist så har fint lite hänt med aktiekursen egentligen, då stod den i €34 och nu alltså runt €36. Det som däremot hänt sedan sist är att Investor varit på krigsstigen med sina inköp som man gjort från finska Fiskars. Totalt sitter nu Investor på ca 15% av aktiekapitalet vilket är en betydande summa när man tänker att bolagets marketcap är 7,2 miljarder euro. Väldigt nyligen så köpte Investor aktier av just Fiskars motsvarande ca 8% av bolaget, till ett pris som faktiskt ligger högre än nuvarande aktiekurs. Investors position är knappast någonting man kan komma i och ur hur som helst, så man får absolut se dom som långsiktiga ägare. När en långsiktig ägare av Investors dignitet väljer att förvärva en stor andel aktier till en premie mot nuvarande börskurs så finns det förstås anledning att höja på ögonbrynen. En annan intressant aspekt är att det finns en klausul mellan Investor och Fiskars som gör att Investor, om man säljer aktierna vidare inom en viss tidsram, blir tvungna att dela mellanskillnaden med Fiskars. Den här typen av klausuler ser man inte varje dag vilket jag tror är på grund av att Fiskars ser möjligheterna för att Wärtsilä blir uppköpta, kanske av t.ex. Rolls Royce.

Wärtsilä är ett oerhört kvalitativt bolag som jag tycker passar utmärkt i en långsiktig portfölj, framför allt min egen. Det är en aktie jag vill ha, och eftersom pengar inte finns i överflöd hos mig så betyder det att jag måste allokera bort någonting. Den här gången var det Starbucks som fick ge vika, en aktie jag fortfarande gillar starkt, men inte lika mycket som Wärtsilä. Jag måste bli bättre på att optimera mina innehav till de vassaste innehaven, och just nu tycker jag alltså inte att Starbucks platsar baserat på det kapital jag har att allokera.

Vad tycker ni om Wärtsilä?

Mvh,
Snåljåpen

6 comments

  1. Skulle gärna se lite siffror hur du räknar hem positionen till vilken logik mellan vilka prisintervall och ett resonemang om potensiell VPA, normal tillväxt kunjukturskänslighet och antal stora båtar som blir tvugna att byta och hur många båtar som man normalt bygger/uppgraderar på årsbasis osv.. Och vilka konkurenter och inom vilka områden mm. mm.

    Jag håller på att uppdatera BEIA och lägger ut den närmaste dagarna, skulle vara intressant om du utvecklade din logik omkring det bolaget med för bara kort momentumhandel I bolag av den typen verkar mindre rimligt med mitt synsätt anledningen till mitt intresse är att det är ett tillväxtcase I längre portfölj med relativ kunskapströskel (vallgrav) med fin historik och kunnig ledning som själva äger stora delar.

    1. Får be om att få återkomma här, självklart ska jag kasta ur mig lite siffror, men jag har dom inte riktigt i “städad form” just nu utan snarare samlat i en hel del dokument lite här och där. Har pillat på det här caset länge men aldrig gjort någon strukturerad analys på bloggen, kanske är dags.

      Mvh,
      Snåljåpen

    1. Jag vet inte om jag riktigt publicerat någon analys här, jag kastade bara ur mig lite lösa tankar som jag haft sedan november-december förra året, det är dock först nu som jag bestämt mig för att köpa. Jag erkänner såklart att jag lyssnade på DI’s podcast när dom snackade Wärtsilä, men sanningen är den att jag rotat i bolaget sen innan nyår.

      Sen finns det inget självändamål i att vara först med någonting, jag är hobbyinvesterare och tjänar bra med pengar på att filtrera andras tankar och utifrån detta skapa mina egna. Att analysera allting själv från grunden är tidskrävande och ineffektivt, så jobbar jag inte även om jag såklart gör mina egna analyser. Det här är dock ingen analysblogg.

      Mvh,
      Snåljåpen

Leave a Reply