Jon Karlung, framtidens brevbärare? #Bahnhof

I måndags förra veckan var det äntligen dags att på riktigt få träffa Jon Karlung och få se mer av Bahnhof, bolaget som jag följt så länge. Jag hade tagit kontakt och bokat ett studiebesök för mig och ett par informationshungriga vänner. Vi träffades i entren till Bahnhofs flaggskeppsbunker: datacentret Pionen under Vita Bergen på Södermalm i Stockholm. Direkt man går innanför dörren så slås man av en nördig atmosfär där flertalet detaljer i inredningen är att anse som grymt onödiga men som ändå kanske har sin plats. Jag menar, måste man ha ett ubåtsalarm kopplat till larmet? Nej, absolut inte, men om man KAN ha det, då SKA man ha det.

Imagen som Bahnhof håller upp kan av oinvigda kännas som en smula töntig och onödigt “over-the-top”, men sanningen är att Pionen har en genuin charm, på ett sådant där genomnördigt sätt. För mig med bakgrund på väldigt “corporate”-inredda kontor med kontorsbås och halvöppna landskap så var det verkligen som att kliva in i en helt ny värld, en värld jag gillade att vara i.

Rundvandringen var för en uppfostrad IT-nörd väldigt häftig även från ett tekniskt plan. Har man aldrig varit i ett professionellt datacenter tidigare så är det verkligen någonting jag rekommenderar ifall ni får chansen. Det är verkligen en inblick, rakt in i hjärtat av informationsåldern, den stora frågan är bara om man förstår vad det är som man ser.

Integriteten

Att integritet är en central del av Bahnhofs uppdrag kan knappast ha undgått någon som över huvudtaget har örat mot IT-rälsen. Med diverse frispråkiga uttalanden och rätt så plumpa utspel så har Jon Karlung verkligen visat att han menar allvar med integritetsprofilen. Såklart hade vi många frågor kring detta varav de flesta blev väl besvarade. Jon presenterade att integritetsprofilen hade flera positiva effekter, dels så är det en ståndpunkt som man genuint har på företaget, och samtidigt är det någonting som är väldigt tacksamt att marknadsföra. I en bransch där allt mer av tjänsterna blir “commodities” så blir det allt viktigare att hitta sätt att sticka ut för att få kunderna att välja just dig.

Alla vi i besöksgruppen tappar hakan när Jon Karlung presenterar Bahnhof som framtidens postverksamhet, vi tycker det är en genial liknelse. Alla litar vi på att brevbäraren inte läser breven han transporterar, och varför ska vi inte kunna ha samma integritet på våra digitala transportörer?

Miljön

Någonting som kanske inte syns riktigt lika väl som integritetsprofilen är Bahnhofs inställning till den miljöpåverkan som datacenter ändå har. Vi har många snappat upp att FaceBook bygger stora hallar uppe i Norrland eftersom det är kallt och bra luft. Tanken är att man blåser in kall luft utifrån in i hallarna för att kyla ner, den värme som sedan alstras av servrarna ventilerar man sedan rakt ut i atmosfären. Jon Karlung skrattar åt detta och kritiserar men med en stor gnutta självinsikt, han säger att det är ju så man alltid gjort och att Bahnhof själva tänkt likadant tidigare. Någonting som Bahnhof nu vill göra är att använda den värme som servrarna genererar för att generera energi som sedan kan värma upp hushåll i området runt datacentret. Bahnhof har redan en sådan lösning på plats med Fortum och E.ON där man säljer tillbaka den värme som man själv genererar. Man köper alltså el och säljer tillbaka energi, någonting som är tämligen nytt i dessa sammanhang.

Det viktiga med den här lösningen är att energin som man vill sälja tillbaka måste användas till någonting. Om datacentret står ute på en åker utanför en stad med några hundratals invånare så blir det ett överskott av energi som man inte riktigt klarar att göra av med vilket betyder att den här lösningen lämpar sig bäst för centralt lokaliserade datacenter. Pionen ligger som bekant mitt under Södermalm i Stockholm, ett av Sveriges mest tätbefolkade områden.

Läget

Samtliga Bahnhofs datacenter är strategiskt utplacerade av flera anledningar. Denna energilösning är en av anledningarna medan låg latens är en annan. Vi med intresse för börsen vet att det blir allt viktigare och viktigare med bra exekvering för de stora firmorna. Robotar skickar ordrar i rasande tempo och en låg latens och en närhet till börsen blir allt viktigare. Snabbast vinner helt enkelt. Bahnhofs centrala läge ger väldigt bra möjligheter för centrala aktörer att få tillgång till bra hastighet. Om Bahnhof har några kunder inom HFT eller börs-liknande vill Jon Karlung dock inte svara på, men han intygar att det finns flera kunder som är extremt nöjda med tillgängligheten och hastigheten.

Om man hyr in sig i Bahnhofs hallar så kan man ha flera lösningar. Om man vill så hyr man hela paketet, man hyr utrymme, man hyr hårdvara och man hyr servicetekniker som har hand om allt ihopa. Ett annat alternativ är att enbart hyra utrymmet. Man kan säga att man hyr en tom garderob med kablar på mitt i deras datacenter, och så får man själv skruva i sin hårdvara och använda sina egna tekniker. Alla kombinationer finns såklart, men många kunder vill komma åt den låga latensen samtidigt som man vill använda egen hårdvara och egna tekniker. Om man då tänker sig att kunderna har kontor i centrala Stockholm så inser man att Bahnhofs strategi med centrala datacenter är ganska genial för detta kundsegment. Om man jämför med att skicka sina servicetekniker från kontoret i stan till ett datacenter i Jakobsberg så är det en rejäl besparing med en stark leverantör innanför tullarna.

Sammanfattning

Bahnhof agerar i en bransch där det är svårt med konkurrensfördelar, tjänsterna är väldigt likvärdiga av naturen så det handlar om att försöka skapa sig en egen profil. Min syn är att Bahnhof gör allt man kan för att distansera sig och profilera sig som en proffsaktör med centrala lägen. Hittills har det gått väldigt bra men den stora frågan är förstås om det är hållbart. Bahnhof är ett av mina absolut största innehav, det säger en del om vad jag tror :).

Mvh,
Snåljåpen

 

7 thoughts on “Jon Karlung, framtidens brevbärare? #Bahnhof

  1. G

    Angående miljön kan jag säga att Bahnhofs syn på det är utmärkt och lönsamt I och med att de använder väletablerad teknik på ett annat sätt I ett område som behöver det. Det innebär lägre investeringskostnader och en till “income stream” vilket ger en fördel över konkurrensen eftersom datacenters är så otroligt energiintensiva!

    Reply
  2. Martin

    “Vi har många snappat upp att FaceBook bygger stora hallar uppe i Norrland eftersom det är kallt och bra luft.”

    Snåljåpen och mången annan sörlänning måste tas i örat för dessa svepande beskrivningar av norra landsänden. Ibland ter det sig som att man fått sin enda geografiskolning av Nils Holgersson.

    Facebook har byggt ett datacenter i Luleå. Inte i Gävle, inte vid Treriksröset. Luleå.

    Reply
    1. Olle Qvarnström Post author

      Nu tycker jag allt att du är lite vrång. Situationen eller resonemanget förändras inte utifrån huruvida det gäller Luleå, Umeå, Gällivare eller Östersund. Poängen är att man använder kall luft som en “tillgång” för att kyla datacenter billigt. Poängen är att det är ett energi-ineffektivt sätt att kyla på (totalt sett) och det förändras inte oberoende av vad orten heter :).

      “Allting norr om blå linjens tunnelbana är Norrland.”

      Mvh,
      Snåljåpen

      Reply

Leave a Reply