Nya tider, nya affärsmodeller

erbjudandewebben

Internet-eran fortsätter att sätta sina spår på företagens utveckling här hemma och i världen. Häromdagen lyssnade jag på en podcast från NPR där man pratade om att det nu finns en hel industri som enbart jobbar med att släppa appar till iOS, en plattform som knappt var öppen för appar för bara 5 år sen. Det finns t.ex. folk som lagt endast ett par få timmar på att bygga en app som sedan fortsätter att omsätta pengar, dag efter dag efter dag.

Det är inte bara inom app-världen som nya affärsmodeller och idéer tagit fart, även utanför. Det senaste jag sprungit på är en tjänst som kallas för ErbjudandeWebben. Idén är så simpel och genial att jag blir förbannad att jag inte kom på det själv.

Alla känner vi egentligen till affiliateavtal. T.ex. om ni går in och läser mina boktips här på bloggen, klickar in på en bok och sedan köper den inom ett par dagar, då får jag ett par procent av bokens värde i kickback från bokhandeln. Det här finns överallt på nätet på allt från nyhetssajter till bloggar och annat.

Det som ErbjudandeWebben har gjort är precis detta, men istället för att behålla alla affiliateintäkter så delar man med sig av dessa till sina besökare. Alltså, säg t.ex. att du handlar för 1000 kr på en webbshop som du kommit in på via ErbjudandeWebben, EW får sedan 5 % av detta, behåller 1 % själv och ger resten tillbaka till kunden. Tanken är att man ska kunna kombinera denna kickback med olika rabattkoder för att på så vis kunna få ner priserna ännu mer. En ytterst skalbar model som definitivt kan få fäste speciellt nu i en tid där alla jagar rabatter och låga priser.

Någonting som är intressant är att många e-handlare redan går riktigt dåligt, och om detta skulle bli populärt så kommer det onekligen att pressa de obefintliga marginalerna ännu längre ner. Oavsett, innovativt, skalbart, simpelt. Frågan är förstås, hur länge tillåts man göra det här?

Mvh,
Snåljåpen

3 comments

Leave a Reply