Att sälja sitt bolag till Spotify

2014 i april släpptes första avsnittet av en podcast som hette Startup. Den handlade om en avhoppare från This American Life, vid tillfället världens mest populär podcast, som själv ville starta ett företag i podcastbranschen. Tanken var att dokumentera uppstarten genom att göra en, *trumvirvel*, podcast! Från första avsnittet var jag helt klistrad och har inte missat en minut någonsin, jag har till och med lyssnat om första säsongen 4-5 gånger…

Grundaren, Alex Blumberg, dokumenterar allt ifrån ångestfylldasamtal med sin fru till sina första pitchar mot riskkapitalbolag till den faktiska förhandlingen med sin partner om vem som ska äga hur mycket av firman. Det är verkligen en inblick på djupet på en nivå som iallafall jag trodde att jag aldrig någonsin skulle få se. Dynamiken mellan två grundare (som det visar sig bli under säsong 1, spoiler…) där den ena är extremt kreativt lagd och den andra helt affärsmässigt lagd är väldigt intressant att få ta del av.

Det magiska är att allting är så fruktansvärt välproducerat och välklippt. Det finns inga överflödiga minutrar i avsnitten utan det är kärnfullt från första sekund. Detta är för övrigt en stor del av bolagets strategi, att “producera” innehåll på riktigt, inte bara starta mikrofonen framför “2 sköna killar” som sedan snackar om något kul. Här snackar vi hela team med researchers, flera editors och redigeringsrundor. Deras största lansering i år, podcasten Habitat, tog 2 år (!) att producera 6 avsnitt av.

I Sverige är detta relativt ovanligt, men det är lätt att se hur Jacob Bursell med podcasten Kapitalet hämtat mycket inspiration från sättet som Gimlet Media, som företaget heter, producerar på.

En av anledningarna till att vi inte ser mer sånt här är för att det är fruktansvärt dyrt att producera content på den kvalitetsnivån som vi pratar om här, och det kräver i sin tur en väldigt stor lyssnarbas eftersom man behöver mycket sponsorintäkter. Om man tänker att en show på 6 avsnitt per säsong kräver 2 heltidsanställda i ett år så förstår vi att showen måste dra in en och annan annonskrona.

Hursom, spola framåt till nutid. Bolaget som Alex Blumberg startade, Gimlet Media, har precis blivit uppköpt av Spotify för 340 miljoner dollar. Hela processen från att de blev approcherade till att affären blev genomförd är också den förevigad i podcast.  Intervjuer med Daniel Ek finns med där han berättar om vilka frågor han ställde till Gimlets grundare och vad han tänkte när han hörde svaren.

Man kan alltså följa hela processen från idé, genom uppstart, uppskalning och slutligen även försäljning, genom grundarens inte monolog förevigat i podcastformat. Jag kan verkligen inte sätta ord på hur bra detta är, det är verkligen en helt annan nivå av innehållsproduktion. 

Oavsett om man själv är entreprenör, går i tankarna att starta bolag eller kanske bara är nyfiken, så är detta extremt intressant innehåll. Det är allvarsamt, tankeväckande och fullt av humor samtidigt. Underhållsvärdet är enormt högt.

Det sista avsnittet någonsin släpps på fredag och undertecknad kommer att sitta fullständigt klistrad med lurarna på högsta volym och någonting rött i glaset. Det borde ni också göra. Rimligtvis lyssnar man på den på Spotify…

Leave a Reply