Tesla är ett Fingerprint

På samma sätt som Fingerprint var på allas läppar runt 2015 så har definitivt alla med någon form av lös koppling till börsen hunnit bilda sig eller annan tanke om Tesla de sista åren.

Fingerprint börskurs
Fingerprints uppgång och fall

Bolagen kan tänkas väldigt olika, finnas i olika branscher, i olika länder och i olika tider, men ju mer jag funderar kring detta desto fler likheter börjar det dyka upp. Oavsett så är mitt perspektiv på bolagen ungefär de samma.

Det finns en helig profet

I Fingerprint rådde det aldrig något tvivel om vem det var som var profeten. Johan Carlström var den stora visionären och alla som ifrågasatte honom blev häcklade och hånade, till och med av honom själv. Den helige profetens ord var lag och dessa skulle man svälja med hull och hår. Alltid, oavsett.

Att Tesla är i stort sett helt synonymt med Elon Musk är inte heller direkt omdiskuterat. Att aktiens kurs rör sig till tonerna av Elons agerande i Twitter säger en hel del om hur viktig Elon är för investerarnas förtroende för Teslas framtidsutsikte. Om detta är rätt eller fel låter jag däremot någon annan bedöma.

De militanta ägarna

I båda fallen har det funnits otroligt militanta ägare som skjuter ner allt och alla som kommer med någon form av skepsis över huvudtaget.

I min omedelbara närhet vet jag personer som belånade huset för att köpa aktier i Fingerprint och blev mångmiljonärer. Då menar jag ändå personer från en småstad med en begränsad privatekonomi som på något år blev ekonomiskt oberoende. I Tesla känner jag till liknande historier. Problemet med dessa historier är att jag känner till många situationer när liknande personer försökt göra samma resa men kommit in för sent och åkt rutschbana hela vägen ner i avgrunden med skilsmässa som resultat.

Ägarna, ofta av oss utomstående ansedda som sekterister, plöjde och plöjer fritt på internet bakom konstiga alias där alla positiva nyheter ska cirkuleras så mycket det går medan minsta skepsis antingen ska hånas och bemötas militant eller aktivt sopas under mattan.

Bristen på långsiktiga konkurrensfördelar

I båda fallen Fingerprint och Tesla så vill jag tillskriva hela bolagens framgångar en visionär vd (japp, jag ger Johan Carlström en hel del välförtjänt credd här!) som lyckats våga gå mot strömmen, göra rätt satsningar och lyckas göra detta vid exakt rätt tillfälle.

I Fingerprints fall så gjordes detta under lång tid, när det under många år såg ut att gå helt åt helvete innan detta rättades upp och alla stjärnor pekade rätt. Men oavsett så satsade man på en teknologi och en idé som andra människor ifrågasatte. Genom att vara i framkant och vara tidig så lyckades man knyta till sig bra kunder på sin produkt vilket med hög teknologisk höjd och höga bruttomarginaler kunde göra Fingerprint otroligt lönsamt.

Med tiden så började förstås konkurrensen komma ikapp. Kunderna tyckte inte om att sitta i knät på Fingerprint och dual sourcing måste uppnås till varje pris. Detta var i mina ögon uppenbart och oundvikligt. Fingersensorer i telefoner hade blivit en viktig pusselbit och Fingerprints makt över de små leverantörerna hade blivit för stor. Att bolagets dominans på marknaden skulle vara kändes fullständigt osannolikt.

Vrider vi tiden fram till idag så är Fingerprint blott ett skal av sina forna glansdagar. Storyn handlar inte längre om sensorer till telefoner utan istället försöker de eldiga ägarna blåsa liv i berättelser (återigen) om smarta kort och andra tillämpningar.

Queue Tesla

Teslas aktieutveckling

Om vi istället börjar om med Tesla så är historieskrivningen väldigt snarlik. Här har vi en otroligt visionär vd som vid flera tillfällen upprepat vågat gå mot strömmen. Att han dessutom haft rätt i stort sett alla gånger är inte heller någonting som omdiskuteras, alla är överens om att Elon på någon nivå är ett geni (men kanske också en av vår tids största idioter om man får bedöma hans agerande i Twitter. Samtidigt vet vi inget om hans egentliga motiv så kanske är han smart ändå? Jag ger han fördelen av lite tvivel här.).

När de stora biltillverkarna hade plöjt ner miljarder i mer miljövänligare och snålare dieselbilar så tyckte Elon att tekniken för elbilar borde vara mogen. Genom att starta i lyxsegmentet kunde man skapa ett premiumvarumärke baserat på prestanda och direkt lyckas med en väldigt tydlig och attraktiv varumärkespositionering. En varumärkespositionering man lever kvar med idag trots att spelplanen markant har förändrats.

Genom sin attraktivitet kunde man sälja bilar och ta förskottsbelopp långt innan leverans för att på så vis låta sina kunder betala för det ökade rörelsekapitalbehovet som alltid kommer med tillväxt i producerande bolag. Detta har varit en central modell i Teslas finansieringsstrategi.

Med tiden kommer, som alltid förstås, konkurrensen ikapp. Tesla och Elon visade världen att tekniken är mogen att kommersialiseras i större skala vilket förstås ledde till att alla konkurrenter ökade sina investeringar inom området enormt.

Tesla har nu mött en otrolig konkurrens på marknaden samtidigt som de försöker hålla kvar vid någon form av premium-varumärke (även om de pratar strunt om “affordable”). I Kina har de otroliga problem just nu där de tvingas sänka priserna kraftigt för att vara någorlunda konkurrenskraftiga och rent generellt tror jag detta är ett mönster vi kommer se framåt.

Med fler valmöjligheter på marknaden så kommer en mer välfungerande prisdynamik som mer spelar i marknadens/kundens favör när den som är störst på marknaden generellt sett visar sig vara den största förloraren.

Nu när valmöjligheterna på marknaden är så otroligt mycket större än de var för 5 år sen så kan man förstås ställa sig frågan om kunder kommer acceptera att betala i förskott som man gjort tidigare? Självklart är svaret nej vilket gör att Tesla i allt väsentligt mer och mer kommer börja bete sig som en “traditionell” biltillverkare med alla nackdelar som detta innebär.

Ett annat problem med Tesla-bilar är också att kvaliteten tyvärr inte lyckats leva upp till den nivå som man kanske hoppats. De flesta Tesla-ägarna jag känner kan räkna upp en lång rad med saker de är missnöjda med, och när man försöker sticka hål på varför de egentligen valde att köpa en Tesla så går rullgardinen ner för ögonen. För nästan alla har det handlat om image, “fun-factor” och något halvt skenheligt argument om att rädda miljön. Allt detta är de förstås rädda för att erkänna.

Vad har framtiden i sitt sköte?

Att vara först med en bra idé som får fotfäste är ofta väldigt lukrativt och gör ofta de inblandade till miljonärer eller miljardärer. Däremot är det på intet sett någon garanti att man får behålla sin marknadsposition på sikt. Vill man fortsätta förtjäna sin plats som nummer 1 räcker det inte med att vara först, man måste också vara bäst. För 5 år sedan var Tesla i särklass bäst och det fanns ingen konkurrent på varken plats två eller tre. Idag har situationen förstås kraftigt förändrats.

Elbilsförsäljning i Sverige 2022

De “gamla dinosaurierna” har plötsligt knipit en enorm del av marknaden och Volkswagen och Kia visar sig återigen ligga i topp, precis som i bensin och diesel-eran.

Huruvida Tesla är en supertydlig short härifrån eller ej tycker jag är svårt att säga utan att ge sig in på djupare diskussioner och analyser kring bolagets värdering. Av allt att döma är dock min känsla att Tesla har en lång väg kvar ner till att vara någorlunda köpvärt.

Sammanfattning

Om det är en enda lärdom jag tar med mig från dessa två specifika case så är det detta:

First movers advantage är ingen långsiktig strategi.

6 comments

  1. Väldigt många ord, väldigt lite substans. Två aktier som delat marknaden ja, men det finns minst lika många Tesla-hatare som Tesla-älskare. Hittills har Tesla-älskarna haft mest rätt och inte på grund av några luftslott, utan på att Tesla som bolag gått från ingenting till världens främsta elbilstillverkare och dessutom blivit en enorm kassako. Värderingen har nu kommit ner rejält och då vågar sig en och annan “vad var det jag sa”-gubbe fram ur skuggorna. Men de flesta med lika lite konkret analys som det här snömoset. Räkna på aktien innan du sågar den. Om du sen kommer fram till att aktien som nu är billigare än tex MacDonalds är dyr, fair enough, men då är det åtminstone underbyggt med någon slags analys.

    1. Det där var också många ord och vet inte om jag vill kalla det för mer substantiellt. Jag tror helt enkelt att du missade vad inlägget handlade om. Det jag skrev handlar i grunden om att first movers advantage är ohållbart på längre sikt, att konkurrensen alltid kommer ikapp. Fingerprint var och är ett perfekt jämförelseexempel. Inlägget handlade betydligt mer om bolaget än aktien, men någonting säger mig att du tyvärr inte riktigt läste det.

  2. Hej olle!
    Till skillnad från person över tänkte jag kritisera konkreta delar av din text och inte texten i allmänhet, eller att du kritiserar Tesla som aktie eller bil.

    Först så medger jag att deras kvalite inte är 100%, framförallt för prislappen. Med det ur vägen vill jag poängtera några saker.

    Du säger att de gamla biltillverkarna tagit ikapp och nu äger en stor del av marknaden och bifogar en bild från nybilsförsäljningarna i Sverige(?). Sverige är inte speciellt viktigt för Teslas framgång, kollar vi exempelvis Usa som ändå får anses vara deras största och viktigaste marknad, så ligger dem betydligt bättre till, där model Y var 6e mest sålda bilen, och model 3 var 15e mest sålda bilen. Alltså alla bilar räknat, inte bara elbilar. Samtidigt som de sålt bra i Kina frams till nyligen. Är väl ingen hemlighet att Konjunkturen i Kina vek rejält heller så kommer inte bli chockad när andra bilförsäljare rapporterar senare i år .

    Också så betalar du inte fullpris för din bil och väntar 1 år på leverans, du betalar en deposit och betalar till fullo lite innan leverans.

    Jag äger aktier i Tesla, inte för kulten eller basala framtidssiffror tagna ur luften och Instagram profiler som vissa andra. Utan för vad Tesla gör som är rätt. Du har valt att fokusera på allt vad du kan tycka är dåligt men tänker lista några grejer som är bra, eller som de helt enkelt är bäst på .
    Exempelvis skalar de upp produktionen av deras megapacks, de får öka marginaler, snabbare leverans och såklart större intäkter. Blir inte så stor inverkan nu i närmsta tiden men blir bättre på sikt ju mer dem skalar upp.

    Dem har en väldigt bra interface i bilen. Säg vad man vill om så lite fysiska knappar, men ingen annan billtilverkar har så bra, enkelt och snabbt UI som Tesla. Dem gör också dem mest effektiva bilarna som drar lägst KWH/mil, använder batterier många andra inte gör, och håller på skala upp deras egen produktion av 4680, som just nu är likvärdig med deras nuvarande batteri dem köper in, men efter flera finslipningar ska bli mycket bättre och kan integreras bättre då det tillverkas inhouse. Men lättare sagt än gjort med batterier.

    Tillverkare som Toyota och VW är också väldigt högt skuldsatta, även många andra tillverkare som är det, men inte Tesla.
    Samt så har blandannat Toyota erkänner själva att de inte velat satsat på BEVs, utan snarare hydrogen. Därför som deras nya elbil BZ4X har blivit en katastrof och skadat deras kunders förtroende och bild av märket. Om du inte hört om det rekommenderar jag du kollar upp det. Andra legacys som GM , under märket Chevrolet, med deras Chevy bolt som de sålde i usa, som kunde fatta eld slumpmässigt, så illa att de fick ersätta alla batterier, och bilarna blev bannade från parkeringsgarage landet över och de fick skicka ut pressmeddelanden där de bad folk inte parkera för nära hus osv. VW skulle satsa hårt på BEVs med en ny fabrik, men istället kicka dem VDn, skrotade planen för ny fabrik och ska fortsätta som innan . Samtidigt som rapporter från Kina uppger ilskan många har över deras elbilar som får blackout random på skärmarna i bilen, ett problem som folk upplevt länge men inte åtgärdats, eller ens uppmärksammats förrän nyligen av VW själva.

    Inget ont om dig, tycker helt enkelt du har gjort en för enkel analys om bolaget och dess produkter. Man behvler inte gilla alla bilar, märken, eller aktier. Men dessvärre känns denna text mer vinklad än rättvis.

  3. Du har missat flera faktorer, Tesla är inte bara ett elbilsmärke utan ett teknikföretag; vilka andra bilmärken har ett laddstationsnät? Vilka andra bilmärken säljer soltak, batteribaserade elnätslastbalansstationer, tillverkar egna elbilsbatterier?
    Vilka andra biltillverkare är utan lån och har flera miljarder USD på banken? Enbart Volkswagens banklån motsvarar en mindre statsskuld.
    Tesla tillverkar bilar med över 21% marginal! Förstår du vilken skillnad det är? Många amerikanska biltillverkare lever helt på eftermarknaden genom försäljning av reservdelar och tillbehör (hört talas om Mopar, motorparts by Chrysler, länge den enda lönsamma delen av koncernen), Toyota har en marginal på 5% på sin mest lönsamma bilmodell.
    Tesla tar inte förskottsbetalning, men de säljer direkt till kund och de kan snart ta betalt per månad för “full self driving”; vad gör andra bilmärken? BMW vill ta månadsavgifter för elvärmd ratt och stol; smart!?
    Tesla har nått en breakthrough när det gäller tillverkning av batterier som kommer göra det möjligt att få ut en $25,000 USD elbil på marknaden snart med god räckvidd, vem kommer leverera batterier till andra biltillverkare med samma konkurrenskraft och räckvidd?
    Tesla har erkänt att de har haft problem med produktionskvalité när de serietillverkade och de jobbar på det, men ekvationen är för enkel och du har inte räknat på substans eller konkurrensmöjligheter, Teslas unika metod att pressgjuta en hel framvagn och bakvagn gör en enorm skillnad, till och med Volvo har nu sökt om tillstånd från mark & miljödomstol för att kopiera Teslas produktionsmetoder.

  4. El bilen är farligare för miljön än diesel bilen. Och kommer kosta lika mycket att tanka och troligtvis mer än bensin. El cykel fordon, kommer dominera marknaden, folk har inte råd köpa bil. Osäker i världen Taiwan och Ukraina och USA skor sig på krig tjänar pengar på krig efter Ukraina kan jag svära på Taiwan nästa till rakning i USA krigs maskineri.

  5. Jag jämförde FPC och Tesla häromdagen på Kronan till Miljonens blogg. Nu vill jag faktiskt ha royalty. 😁

Leave a Reply