Sista veckorna har jag ökat lite mer i Avensia och bolaget utgör nu ca 7-8 % av min portfölj. Detta är väldigt högt för den här typen av bolag men det får representera min positiva syn. Upp till 10 % är jag bekväm, över det så tycker jag det är för stort.
Avensia hette tidigare InXL och var en IT-koncern med flera dotterbolag med olika inriktningar där Avensia var ett av dotterbolagen. InXL sålde ut alla bolag utom Avensia och Force12 och valde att satsa helhjärtat på Avensia. Robin Gustafsson, som är en av grundarna till Avensia, tog över vd-posten för moderbolaget som nu bytt namn till Avensia. Force12 är en liten specialistkonsultlåda med 2 anställda, så den tillskriver jag inte speciellt mycket värde även om den är lönsam och bidrar positivt till resultatet.
Avensia har under många år varit framstående inom eCommerce och utveckling av ehandelslösningar. I kundlistan kan man hitta flera prisbelönta ehandelsprojekt, bland annat Byggmax och Intersport. Historiskt så har Avensia satsat hårt på plattformen EPiServer som är en av de snabbast växande plattformarna och som definitivt är en av de största på marknaden idag. Tidigare så har man alltså bedrivit kundprojekt och utvecklat EPiServer-lösningar åt kunder, vilket har varit ganska lönsamt och med hög tillväxt. Problemet är bara att detta är projekt som inte har några betydande återkommande intäkter, vilket ger en hög risk och gör att bolaget ska ha en låg värdering. Men vi ska inte sticka under stol med att denna verksamhet varit lönsam och i tillväxt.
Det man gjort nu är att man tagit fram en produkt som heter Avensia Storefront som knyter ihop affärssystemet Microsoft Dynamics AX med CMS-systemet EPiServer. Tanken är att man använder EPiServer som “frontend”, d.v.s det som kunden ser, medan man använder Dynamics för att hantera affärslogik. En av anledningarna till att få upptäckt Avensia är just för att den här produkten kan verka lite som raketforskning för dom som inte jobbar inom ehandel. Tanken med produkten är förstås att man ska sälja den och bygga om sin egen affär till en full av licensintäkter som återkommer år efter år. Att produktbolag med licensintäkter är trevliga och har stora möjligheter att skala upp, det är uppenbart, men hur ska man göra?
Så som jag förstått det så väljer man att satsa tillsammans med Microsoft och EPiServer. Båda dessa bolag har betydande säljkompetens världen över redan idag, och för Avensia att bygga upp en stor försäljningsorganisation skulle betyda en stor investering och ett rejält risktagande eftersom dessa säljare kostar pengar fram tills dess att intäkterna börjar flöda in. Så som jag förstått det så vill man att Microsoft och EPiServer själva ska sälja detta tillsammans med sina egna produkter. Exakt hur den modellen skulle se ut har jag inte riktigt snappat upp ännu. Uppepå att man har externa säljare så knyter man till sig externa projektpartners som kan rulla ut Avensia Storefront till kunder runt om i världen. Avensia är idag ca 80 anställda vilket innebär att man på sin höjd kan köra ett par projekt åt gången, och här behöver vi högre tempo eftersom marknaden är större än så och växer fortare än så.
Genom att ha extern säljorganisation och extern utrullning så kan man minska risken enormt för sin produktsatsning. Själva sitter man i mitten, utvecklar Storefront och tickar licensintäkter samtidigt som man förstås bistår med expertkompetens när det behövs. Expertkompetens kostar då förstås inte som en vanlig projektanställd utan det sker förstås till högre lönsamhet.
Varför Storefront?
För att förstå behovet av Storefront så får vi titta lite på frågan mellan multichannel och omnichannel. Detta är 2 begrepp som knappast nämns någonsin utanför ehandelskretsar vilket gör att många kanske slutar läsa när dessa begrepp dyker upp. Klassisk handel har ju skett på plats i butik, kunden kommer in och köper sina varor över disk. Med internet har vi också börjat köpa saker över nätet, bolagen har alltså behövt etablera flera olika försäljningskanaler, så kallat multichannel. Historiskt har bolagen bedrivit sina försäljningar i de olika kanalerna separata, man kanske har en organisation som hanterar den fysiska försäljningen och en som hanterar onlineförsäljning. Lägg till att man gör detta med olika system, med olika masterdata, med olika prisadministration, olika kunddatabaser osv. Samma information behöver finnas på flera ställen och det får verkligen inte finnas diskrepanser, en vara ska kosta samma överallt.
Det som skett senaste åren är att många börjat lämna multichannel-diskussionen för att istället prata omnichannel. Omnichannel är lite förenklat att man ser all sin försäljning som försäljning där alla kanaler ska höra ihop. Här snackar vi om att de olika kanalerna är ihopflätade sömlöst, t.ex. att man lägger någonting i kundvagnen i mobilen, fortsätter handla i ipaden och hämtar sedan varan i butik. Oavsett om man handlar via mobil, dator eller på plats så ska upplevelsen vara den samma. Detta ställer stora krav på integrationer vilket gör att spagettiarkitektur beståendes av 10-15 olika system snabbt blir väldigt tungjobbat. Till en början blir projekten långa när man väl ska starta upp och uppepå det blir det svårt att rätta buggar och vidareutveckla eftersom allting är lite ogenomtänkt från början.
Den stora trenden mot omnichannel i branschen kommer leda till att vi behöver färre system som klarar allt mer, och här kommer Avensia Storefront in i bilden. Genom att knyta ihop Dynamics AX med EPiServer så kan man dela masterdata, logik och annan kritisk information mellan systemen utan att behöva underhålla samma information på flera ställen. Dessutom sker detta genom en standardiserad integration som är betydligt lättare att underhålla.
Varför är Avensia köpvärt?
När folk frågar mig om caset så brukar jag förklara det som ett “lite för dyrt” konsultbolag med en billig option på en stor produktsatsning. Om produkten slår igenom ska bolagets värde dubblas flera gånger om, såtillvida inte Microsoft köper ut hela bolaget förstås innan (vilket inte är ovanligt att Microsoft gör). Eftersom man använder externa partners till både försäljning och utrullning så ger detta en stor uppsida samtidigt som den finansiella risken är väldigt begränsad. Nu är det viktigt att man skapar några solida referenscase så att andra kunder också vågar ta klivet in i Avensia Storefront. Utifrån ett utalande från EPiServers produktchef så verkar det inte vara några problem med tillströmning bland kunderna iallafall.
Den stora knäckfrågan är förstås: vad är bolaget värt? Och den frågan är lite svår att besvara precist i det här läget eftersom det finns så många frågetecken. Vad ser vi för tillväxt i konsultdelen? Vad kostar en årslicens av Avensia Storefront? Hur många år tecknar man kontrakt? Hur skulle en deal se ut med profitsharing med externa försäljningspartners? Det här är frågor jag vill ha svar på innan jag kan ge en värdering, det enda jag kan konstatera att det marknadsvärde på 140 mkr som bolaget har idag inte är i närheten av vad jag tycker att det ska vara värt. Avensia är inte ett olönsamt förhoppningsbolag, Avensia är ett lönsamt konsultbolag med en förhoppning om att lyckas med sin produktsatsning. Förhoppningsbolag med begränsad nedsida? Ja, kanske det.
Jag har ca 7-8% av portföljen i Avensia, så jag är absolut inte helt objektiv men det förstår ni nog redan. Min målsättning är att hålla Avensia till mellan 7-10 % av portföljen, om aktien går upp så att min exponering hamnar över 10 % så kommer jag att minska min andel, och om aktien går ner så kommer jag öka för att hamna inom 7-10 %.
Ytterligare lästips:
http://www.avensiastorefront.com/
Videointervju med VD från Introduce
Mvh,
Snåljåpen
Tänkte ge mig i kast med att kolla på Avensia – så steg de typ 8 % på nyheten om att VD ska svara på frågor på forumet, och då tappade jag sugen av någon anledning… 🙂
Ett bra tips! Tackar för det.